Re: Over Ssh enzo

On Fri, 2012-10-19 at 22:02 +0200, VinceW wrote:
> Beetje mosterd na de maaltijd deze vraag .... maar wellicht voor andere
> lezers toch even iets om over na te denken?
>
> wat waren de overwegingen om op een bestaande server 'expirimenteren' ?

Ze geven ook een .iso uit, dat is een standaard clean install. Daar gaat
dit dus niet over. Verder distribueren ze packages voor i386 en amd64.
Wat ik daarnaast gedaan heb is een PowerPC build van de packages. Dit
heb ik gedaan omdat er geen PowerPC .iso uitgegeven wordt. Daarna moet
je deze packages dus altijd op een bestaande Debian server installeren.

En dan vervolgens uitvogelen wat er gebeurd. Dat is experimenterend.
Daar komt bij dat Debian package format, zo door de jaren heen, een
bijzonder betrouwbare reputatie heeft opgebouwd.

> Ikzelf vind het namelijk handig om te expirimenteren/testen op een
> virtuele test machine alvorens het in een bestaand systeem te brengen
> (zeker als dat bestaande systeem productie of live heet of zoiets
> dergelijks :-)

Maar dat doe ik ook, maar dan op PowerPC64, Sparc64 of MIPS machines.
Waarom? Omdat dat de "bare metal" servers zijn die we hier hebben staan!

Sterker nog, als zoals jij dat beschrijft, je een en ander had willen
installeren in een virtual environment, dan had je toch ook gebruik
moeten van een bestaande Debian server setup. Waarom? Omdat ze een
virtual environment by default niet ondersteunen.

Daar komt bij dat ik zo'n virtual environment niet echt het beste vind
om deze NAS software op te testen. Het gaat vaak om veel TB's, wat in
een data centre misschien wel erg kostbaar is?

> Maar wellicht kunnen er andere overwegingen zijn om het anders te doen,
> en daar ben ik dan enigzins benieuwd naar.

Als ik details vergeten ben, dan verneem ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel