Re: gps-navigatie: advies?

On Sun, Jul 08, 2012 at 04:06:46PM +0200, Arjen Bax wrote:
> Hallo,
>
> Ik had een Garmin gps navigatiesysteem voor in de auto aangeschaft,
> maar ik heb het weer teruggestuurd, want ik kon het apparaat op de
> website van Garmin niet eens registreren omdat ik een Linux-computer
> heb. Ook downloaden en installeren van kaartupdates bleek alleen maar
> mogelijk met een Windows- of Apple-computer. Dit bleek pas toen ik het
> apparaat thuis had, want op de website van Garmin is daar niets over
> te vinden.

Mijn inziens een probleem van de fabrikant.
Als zij een stuk markt niet willen zien, zien ze die omzet ook niet.

> Installatie met Wine van het ondersteuningsprogramma lukte ook niet.

Wine, dat is _de belofte_ van een technische oplossing
voor een niet technisch probleem.

> [...]
> voor nodig hebt?
>
> Tot zover onderzocht:
> - Garmin: geen Linux-support
> - Navigon: zelfde als Garmin
> - Tomtom: geen Linux-support; weet iemand of Wine werkt?
> - Mio: geen informatie te vinden op de website, zelfs geen e-mailadres
> voor vragen
>
> Het is toch van de gekke dat gps-systemen die zelf Linux als OS
> gebruiken (Tomtom, Garmin in elk geval) geen support bieden voor
> Linux-gebruikers? Of dat ik een Windows-computer moet gaan
> aanschaffen, enkel om het kaartmateriaal van de gps te updaten?

Zo een bank heb ik ook gehad.
Hun Internetbankieren kon slecht via 1 softwareleverancier[1].
Ik ben inderdaad van bank gewisseld.

Terug naar navigatie systemen.

Ik heb een sporthorloge met GPS ontvangst ( het device kan snelheid ( km/u )
weergeven ). Ik kan er met een obscure programmaatje data uithalen
en met een ander programma, pytrainer, maak ik de overzichten.

Ik denk dat met navigatie systemen een soortgelijke aanpak nodig is.
Dus een datatransfer programma plus een ander programma.

Met de TomToms, Garmins en zo, denk ik wel dat je datatransfer kunt doen.
Tot welke niveaus er data overgezet kan worden, zal aan het beleid van de fabrikant
liggen. Nieuwe landkaarten zou bij het vendor-lock-in-business-model kunnen horen.
Het komt er op neer dat de leverancier andere belangen heeft dan zijn klanten.

Wat dan wel te kopen, weet ik nu niet. De route van kopen en terugbrengen kan
best lang zijn. Het is wel de juiste weg, zo krijgen leveranciers beter inzicht
in de markt. Dat zichtbaar wordt dat er geld in Linux zit.

Voetnoot
[1] Er is correspondentie met de bank van toen geweest. Ze hadden echt niet
in de gaten dat _hun vastenzitten_ aan 1 leverancier voor mij een reden zou
zijn om mij op te hangen aan die zelfde leverancier.
Ik kan me er nog kwaad om maken.
--
> And is there a policy on top-posting vs. bottom-posting?
Yes.