gps-navigatie: advies?

Hallo,

Ik had een Garmin gps navigatiesysteem voor in de auto aangeschaft,
maar ik heb het weer teruggestuurd, want ik kon het apparaat op de
website van Garmin niet eens registreren omdat ik een Linux-computer
heb. Ook downloaden en installeren van kaartupdates bleek alleen maar
mogelijk met een Windows- of Apple-computer. Dit bleek pas toen ik het
apparaat thuis had, want op de website van Garmin is daar niets over
te vinden. Installatie met Wine van het ondersteuningsprogramma lukte
ook niet.

Weet iemand of er ook navigatiesystemen zijn waar je geen Windows-pc
voor nodig hebt?

Tot zover onderzocht:
- Garmin: geen Linux-support
- Navigon: zelfde als Garmin
- Tomtom: geen Linux-support; weet iemand of Wine werkt?
- Mio: geen informatie te vinden op de website, zelfs geen e-mailadres
voor vragen

Het is toch van de gekke dat gps-systemen die zelf Linux als OS
gebruiken (Tomtom, Garmin in elk geval) geen support bieden voor
Linux-gebruikers? Of dat ik een Windows-computer moet gaan
aanschaffen, enkel om het kaartmateriaal van de gps te updaten?

Vriendelijke groeten,
Arjen Bax