Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op 06-06-12 17:07, Frank Voncken schreef:
> Beste allen,
>
> Nu vastgesteld is dat ik AHCI enabled heb (via HP Forum en door de
> uitkomst van hardinfo), kan ik gerust alles tweaken wat in verschillende
> sites aanbevolen wordt. Ik heb gisteravond de aanpassingen ter
> prestatieverbetering doorgevoerd. In /etc/default/grub heb ik de tekst
> "elevator=deadline" toegevoegd.

Ah, die nieuwe scheduler.

> [...]
>
> # tmp in ram
> tmpfs   /tmp            tmpfs   defaults,noatime,mode=1777      0       0
> tmpfs   /var/spool      tmpfs   defaults,noatime,mode=1777      0       0
> tmpfs   /var/tmp        tmpfs   defaults,noatime,mode=1777      0       0
> tmpfs   /var/log        tmpfs   defaults,noatime,mode=0755      0       0
>

> Ik heb toch voor gekozen om ook log in tmpfs te plaatsen. Ik heb geen
> server, en ik heb nooit een onverklaarbare crash in mijn laptop gehad.
> Bovendien bespaar ik zo veel schrijftijd.

Een andere optie is misschien om rsyslog te verwijderen. Daar heb ik
overigens geen ervaring mee maar het lijkt me wel interessant.

> Verder had ik me tijdens de installatie niet gerealiseerd dat ik een
> aparte swap-partitie had kunnen aanmaken op een sda. Volgens de site van
> apcmag (http://apcmag.com/how-to-maximise-ssd-performance-with-linux.htm
> ) valt dit eenvoudig op te lossen door een swap partitie op HDD te
> gebruiken in fstab, zoals je hier ziet.

Ik heb de genoemde pagina niet gelezen, maar je kunt inderdaad simpel
omschakelen door fstab te wijzigen.

> Deze sda6 is de bestaande
> swap-partitie die door Ubuntu gebruikt wordt. Ik denk dat het zo kan. Ik
> moet natuurlijk wel oppassen dat mocht ik in de toekomst een nieuwe OS
> ipv Ubuntu plaatsen op HDD, ik dan goed moet kijken of sda6 nog steeds
> gebruikt wordt voor swap. Graag hoor ik commentaar hierover.

Als je meerder OS-en hebt op een systeem, is het meestal handig om maar
1 swap te hebben. Tenzij je daar misschien "suspend to disk" op wilt doen.

> [...]
> bij elke herstart - zie http://sites.google.com/site/computertip/ssd
> for dir in apparmor apt cups dist-upgrade fsck gdm installer samba
> unattended-upgrades ;
> do
>         if [ ! -e /var/log/$dir ] ; then
>                 mkdir /var/log/$dir
>         fi
> done
> exit 0
>
> De laatste regels heb ik overgenomen van de site van Ubuntu-forumlid
> Pjotr. Voor de zekerheid heb ik het zo overgenomen. Zijn jullie er mee eens?

Sommige applicaties loggen niet als root, die kunnen zo niet schrijven.
Een voorbeeld is Exim.

> Ik heb van te voren (vóór de installatie van Wheezy op SSD) een sda7
> aangemaakt op HDD ter grootte van 102 GB (is voor mij meer dan genoeg).
> Het is ook geformatteerd als ext4. Daarop wil ik alle bestanden als
> documenten en afbeeldingen plaatsen. En wellicht ook Downloads (?, omdat
> er soms flink gedownload wordt en dus op een schijf geschreven wordt).
> Kan ik gewoon deze Debian-bestanden daarheen verplaatsen en in fstab een
> mountverbinding maken?

Ja. Ik zou het overigens andersom doen: eerst mounten, dan verplaatsen.
Dat is ook veel simpeler.

> Ik zou fijn vinden om een stap-voor-stap tutorial te krijgen.

Probeer het eens, het is niet moeilijk.

> Ik voel me geïnspireerd door een Debian forumbericht
> http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=76921
> <http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=76921> waar iets in staat
> over symlink via Nautilus. Dat ken ik niet. Het verschil met mij is dat
> de auteur reeds tijdens de installatie op zijn HDD een /home/greg/media
> heeft aangemaakt. Ik had tijdens de installatie dus een kans gemist,
> maar goed. Dit punt blijft dus nog open en wil ik graag mooi afwerken.

Het kan ook prima nu nog.

Nu het niet om je home-directory gaat hoef je ook geen andere user te
worden en dat soort ingewikkelde dingen.

> O ja, ik ben tevreden over ssd, het is inderdaad aanmerkelijk sneller!
> en ik ben ook tevreden over Wheezy, flash non-free werkt hier zonder
> problemen (geen "smurfen"-effect)

Dat ken ik nog niet. Wel dat het op sommige wat oudere machines vaak
crasht (een wat oudere versie lost het probleem op, maar is misschien
niet zo veilig).

> , en het geluid werkt meteen goed (bij
> Squeeze moest ik een aanpassing verrichten om het geluid werkend te
> krijgen). Gnome met sneltoetsen werkt lekker snel. Alleen nog enkele
> rare dingetjes, maar dat zal terzijner tijd wel opgelost worden als
> Wheezy stable wordt.

Overweeg de installatie van "gnome-tweak-tool" om b.v. een optie
"afsluiten" toe te voegen.
http://packages.debian.org/wheezy/gnome-tweak-tool

Meldt storende rare dingetjes het beste. Nu kunnen ze nog worden
gerepareerd. Nadat het stable is gebeurd dat niet meer.