Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Zou ik niet doen. Een SSD is ook heel interessant bij een SATA-300
controller. Het is zelfs zo, dat SATA-600 enige tijd terug nog vaak werd
afgeraden i.v.m. veel hoger stroomverbruik en meestal toch geen sneller
systeem.

Ik heb net een bericht gekregen dat ik morgen een ssd zal ontvangen, een Samsung 830 128GB. Ik weet het, SATA-300 controller in mijn laptop werkt beperkend op theoretische snelheid van deze SATA-600 SSD, maar ik vertrouw me op goede recensies en er is nauwelijks prijsverschil meer tussen SATA-300 en SATA-600 SSD's. Verder kan ik eventueel bij een nieuwe laptop zonder SSD (die vast SATA-600 controller heeft) deze Samsung opnieuw gebruiken.

Maar goed, morgen dus. In voorbereiding hierop heb ik het e.e.a. gelezen. Mij rest nog paar vragen: moet ik partition alignment toepassen of is dat bij Debian installer (van Wheezy) niet nodig? Indien toch nodig, kan ik het vanaf Ubuntu op HDD toepassen (van Wheezy is er namelijk nog geen livecd van)?

Hoe kan ik nu precies tijdens de installatie op sda (gewone HDD dus waar Ubuntu en Vista op staan) een partitie /home/frank aanmaken waarop gewone data komen en op sdb de rest van /home? Zal na de installatie en de nodige maatregelen om het levensduur van de SSD te verlengen, er automatisch een verbinding zijn tussen home/frank op sda en Debian op sdb?

Ik vind het allemaal spannend. Uiteraard zal ik een back-up van maken, dan hoef ik niet te vrezen.

Groetjes,
Frank