Re: Grub 1-kenning

Op 07-02-12 17:17, Sjoerd Hiemstra schreef:
> Geert Stappers:

> Zeker kan dat. Zijn os-prober en de vorige kernel geïnstalleerd, dan
> wordt die laatste bij een update-grub gevonden, verschijnt in
> /boot/grub/grub.cfg en daarmee in de keuzelijst.
>
> Wordt hij om een of andere reden toch niet door os-prober gevonden of
> wil je een aangepaste tekst in de keuzelijst, dan is de code altijd nog
> handmatig in een evt. nieuw te creëren /etc/grub.d/nn_custom te zetten.
> nn = getal dat de positie in de keuzelijst bepaalt.
> De eerste 2 regels in nn_custom zijn altijd:
>
> #!/bin/sh
> [...]

Als ik een nieuwe kernel installeer wat met een security update komt of
met een point release, dan heet dit ook "2.6.32-5-<arch>" en omdat de
naam hetzelfde is wordt het oude kernel overschreven. Deze valt dus niet
meer te proben en zelfs niet meer met de hand te kiezen. Kijk maar eens
in /boot, en zoek je vorige kernel.

Dat was bij Lenny anders.

Om terug te gaan naar het oude kernel, heb je tegenwoordig al snel een
boot-cd nodig. Of je moet al zelf eerst de kernel en modules backuppen
o.i.d.  Mocht iemand daar een goed idee voor hebben dan is dat welkom.

Via uname -a kun je een kernel ook alleen maar herkennen aan de datum
tegenwoordig. Je moet al "cat /proc/version" draaien om precies te weten
wat je nu draait.