Re: Schermresolutie Sqeeze in Qemu

Geert Stappers schreef:

> Ack

> Als het mee zit wel.  En de rest van dit schrijven zijn uitdagingen.
>
> Eerste uitdaging: Voorkom het stellen van gesloten vragen.

> Is een schoolvoorbeeld van een gesloten vraag.

Het is misschien niet erg mooi gesteld, maar ik denk dat iedereen de
vraag zal vertalen tot: "Wie weet een goede oplossing voor dit probleem?".

> Volgende uitdaging: 'Think out of the box'
>
> Eigenlijk is dat een variant op de eerste,
> namelijk voorkomen dat men (zichzelf) beperkingen oplegd.

Waarom leg ik (mezelf) beperkingen op door een gesloten vraag te stellen?

> [...]
>
>        std Standard VGA card with Bochs VBE extensions.  If your guest OS
>            supports the VESA 2.0 VBE extensions (e.g. Windows XP) and if
>            you want to use high resolution modes (>= 1280x1024x16) then
>            you should use this option.
>
>        vmware
>            VMWare SVGA-II compatible adapter. Use it if you have
>            sufficiently recent XFree86/XOrg server or Windows guest with a
>            driver for this card.
>

> De volgende uitdaging zou kunnen zijn wat de "kvm guest" kan/mag als
> ie vanaf de "kvm host" is opgestart met de extra parameter '-vga std'

Dat is een goed idee, in stable heet deze optie '-std-vga'.

Maar het lost het probleem niet op. Ik krijg nu een melding '(II)
VESA(0): Not using buildin-mode "1024x768" (no mode of this name)'.

Ik verbaas me er verder wat over dat ik in Gnome nergens de kleurdiepte
kan instellen.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--