Re: Schermresolutie Sqeeze in Qemu

On Fri, Jan 07, 2011 at 09:59:00AM +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Ik draai Debian stable op mijn desktop, met Squeeze in een virtuele
> machine (KVM met Qemu).

Ack

> [...]
>
> De VM heeft een virtuele "Cirrus Logic GD 5446" VGA kaart. De Xorg
> driver wordt correct geladen volgens /var/log/Xorg.0.log. Er staan
> echter wel allerlei meldingen in zoals:
> -------
> CIRRUS(0): Not using default mode "1024x768" (bad mode
> clock/interlace/doublescan)
> -------
>
> Er is geen /etc/X11/xorg.conf. "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg"
> geeft geen output. Ik heb (nog) niet geprobeerd er toch een xorg.conf
> neer te zetten met een lagere kleurendiepte.
>
> Weet hier iemand een goede oplossing voor dit probleem?

Als het mee zit wel.  En de rest van dit schrijven zijn uitdagingen.

Eerste uitdaging: Voorkom het stellen van gesloten vragen.

| Weet hier iemand een goede oplossing voor dit probleem?
Is een schoolvoorbeeld van een gesloten vraag.

Volgende uitdaging: 'Think out of the box'

Eigenlijk is dat een variant op de eerste,
namelijk voorkomen dat men (zichzelf) beperkingen oplegd.

Bijvoorbeeld: Als het niet in de "guest" opgelost kan worden,
probeer het dan op de "host".

De KVM documentatie zegt onder andere:

   All other options
          The other options are similar to those of qemu.

En de qemu manual page meldt o.a.:
   -vga type
       Select type of VGA card to emulate. Valid values for type are

       cirrus
           Cirrus Logic GD5446 Video card. All Windows versions starting
           from Windows 95 should recognize and use this graphic card. For
           optimal performances, use 16 bit color depth in the guest and
           the host OS.  (This one is the default)

       std Standard VGA card with Bochs VBE extensions.  If your guest OS
           supports the VESA 2.0 VBE extensions (e.g. Windows XP) and if
           you want to use high resolution modes (>= 1280x1024x16) then
           you should use this option.

       vmware
           VMWare SVGA-II compatible adapter. Use it if you have
           sufficiently recent XFree86/XOrg server or Windows guest with a
           driver for this card.

De volgende uitdaging zou kunnen zijn wat de "kvm guest" kan/mag als
ie vanaf de "kvm host" is opgestart met de extra parameter '-vga std'

Mijn uitdaging was / is o.a. goede E-mails schrijven.

> And is there a policy on top-posting vs. bottom-posting?
Yes.