Re: Welk moederbord voor Debian stable?

Op 29-12-11 15:57, Rutger Verhoeven schreef:
> In je vorige e-mail stel je dat je al snel bij ati of intel grafiek
> uitkomt voor het betere 3d werk.
> Ik heb juist gelezen (tweakers.net <http://tweakers.net>) dat ATI de
> mindere drivers maakte van de intel / nvdia & amd video drivers?
>
> Sorry dat ik misschien je vraag 'kaap',maar ik ben wel reuze benieuwd
> naar je onderbouwing.

Nvidia graphics + closed source Nvidea driver geeft inderdaad het beste
resultaat onder Linux. Maar ik wil geen closed source, en de open source
Nvidea drivers zijn nog niet ver gevorderd. Interessant vind ik hier wel
dat men OSS firmware levert of gaat leveren of dat dit gegenereerd wordt
o.i.d. (ik ken de details niet). Tot er beter OSS drivers zijn boycot ik
Nvidia, tenzij ergens echt de beste kwaliteit 3D nodig is of een klant
het erg graag wil.

Intel maakt zelf vrij goede OSS drivers, alleen is de Intel hardware
vrij zwak. Voor mijn doel (desktop) is dat echter geen groot probleem.
De nieuwe architectuur van Intel (Sandy Bridge) waarbij de
graphic-processor in de gewone processor zit, lijkt me echter wel wat
experimenteel voor Debian stable, waarschijnlijk lukt het wel met backports.

Ati (=AMD) geeft sinds enige tijd alle benodigde informatie aan de open
source community, waardoor er redelijk goede OSS drivers beschikbaar
zijn. Het verschilt echter wat per chip, en perfect is het nog niet
allemaal, bij elke nieuwe kernel wordt het beter. Ik zie ATI eigenlijk
alleen nog in combinatie met een AMD processor (misschien vergis ik me
hier echter). De closed source drivers van Ati zijn nogal matig van
kwaliteit, als je voor closed source kiest, neem dan beter Nvidia.