Re: Video formaat advies

Hi,

Geert Stappers (stappers@stappers.nl on 2011-04-22 21:19 +0200):
> Nu dat het technische probleem:
> Naar welk video formaat zou ik DVDs moeten converteren?
Allereerst de vraag: waarom converteren? Bij elke (lossy) conversie
treedt kwaliteitsverlies op, en schijfruimte is goedkoop genoeg (imho)
om films gewoon in het oorspronkelijke formaat te behouden.

DVD-films worden geproduceerd in MPEG-2 formaat, wat zowel een container
als een codec is. Mijn advies is om de codec te behouden en alleen een
andere container te gebruiken. Geen kwaliteitsverlies, wel
flexibiliteit.

> En welke tools adviseren jullie daar zo al voor?
Hangt ervan af. Zoek je een alles-in-een pakket, of zijn losse tools
ook goed? Wil je een klik-klik-GUI oplossing, of ben je goed thuis op
de command line?

> Mijn eigen zoektocht is gestrand in een zee aan video formaten
> en oceanen aan conversie programma's. Het veelvoud aan mogelijkheden
> is me te groot. Vandaar dit advies verzoek.
MPEG-II in Matroska container is wat ik gebruik; de filmbestanden zijn
daarbij zo'n 2-7GB groot, afhankelijk van de lengte van de film.

> Wat ik ongeveer wil, is een eindresultaat waarbij ik
>  * titel kan selecteren
>  * afspelen
Wil je specifiek het oorspronkelijke DVD-menu behouden, inclusief alle
extra's zoals behind-the-scenes, director's cuts en dergelijke? Of gaat
het alleen om de hoofdfilm? De menu's zijn namelijk opgeslagen in de
MPEG-container, dus je moet de gehele DVD intact houden om de menu's te
behouden. Daarvoor is dvdbackup de meest geschikte tool.

> Zou ik dan wat advies over XBMC, MythTV of Foo mogen hebben?
XBMC en MythTV zijn primair stand-alone mediaspelers, en zijn niet
bedoeld om "even snel" op je eigen PC te installeren. Het zal vast wel
lukken, maar er zijn betere tools. Toen ik de ripping-mogelijkheden van
MythTV onderzocht (zo'n drie jaar geleden) waren deze niet voldoende
voor mijn wensen.

Mijn Foo heet transcode+mkvtoolnix. Het zijn command-line tools, dus ik
zal het kort houden tenzij je meer wilt weten :)
$ tccat -i /dev/dvd -P -T 1,-1 > temp.vob
$ mkvmerge -o film.mkv temp.vob

Groet,
Arno