Video formaat advies

Hoi,

Eerst mijn echte probleem:
 Ik weet niet hoe ik de mensen moet bereiken van wie ik de DVD
 gekocht heb.  Ik wil ze namelijk vertellen dat mij al heel lang
 duidelijk is wat auteursrecht is.  Dat ik hun boodschap vaak genoeg
 gezien heb. En dat die nog alleen maar ergernis opwekt bij mij als
 niet_kopieerde_en_wel_betalende_klant.

Nu dat het technische probleem:
Naar welk video formaat zou ik DVDs moeten converteren?
En welke tools adviseren jullie daar zo al voor?

Mijn eigen zoektocht is gestrand in een zee aan video formaten
en oceanen aan conversie programma's. Het veelvoud aan mogelijkheden
is me te groot. Vandaar dit advies verzoek.

Wat ik ongeveer wil, is een eindresultaat waarbij ik
 * titel kan selecteren
 * afspelen

Waar ik van af wil, zijn de stappen die nu tussen zitten:
 * DVD plaatsen in DVD speler
 * Auteursrechtenverhaal voor de zoveelste keer moeten uitzitten
 * Trailers en ander promo materiaal zien te omzeilen
 * Taalkeuze selecteren c.q. bevestigen
 * "Start Film" activeren

Ik denk, c.q. heb bedacht, dat het antwoord iets is als
 * installeer libdecss
 * installeer dvdbackup
 * installeer codec zus en zo van die ene site
 * aptitude install convertor-foo
 * start convertor-foo
 * selecteer DVD-drive als input
 * selecteer video formaat helemaalhip als output
 * selecteer taal
 * go

En toen ik dit schreef, kwam in mij op dat het antwoord ook zijn

 XBMC kan dat allemaal
of
 MythTV kan dat allemaal
of
 Foo kan dat allemaal

Zou ik dan wat advies over XBMC, MythTV of Foo mogen hebben?

> And is there a policy on top-posting vs. bottom-posting?
Yes.