USB Wlan stick onderzoekje

Hallo,

Ik heb een klein onderzoekje gedaan naar USB Wlan sticks.

In eerste instantie heb ik een "D-link dwl-g122" usb adapter gekocht op
Marktplaats omdat ik had gelezen dat deze het goed deed. Hij bleek het
inderdaad goed te doen op Debian stable met het pakket firmware-ralink
uit non-free. Maar hij is wat verouderd.

Toen las ik over de Atheros AR9170 chip die support voor 802.11abgn bied
en firmware onder de GPL heeft. Het gaat om deze driver:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/ar9170

Ik heb de "Netgear WN111v2" weten te kopen die deze chip heeft.
Hij doet het goed met het firmware pakket uit Debian: firmware-atheros
Jammergenoeg blijkt dit toch de closed-firmware te zijn, de open
firmware vond ik hier, ik heb hem niet geprobeerd:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/ar9170.fw

De driver is ondertussen herschreven, de nieuwe versie zit dacht ik in
Linux 2.6.38 (in elk geval bij Ubuntu, bij Debian gaf de filelist van
het package een error) en gebruikt dan echt alleen de GPL firmware:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/carl9170

Mochten er mensen zijn die interesse hebben in deze Netgear, ik heb hem
vrij goedkoop kunnen kopen (15 euro), en wellicht kan ik er via dezelfde
bron meer krijgen.

Dit is ook nog een interessante pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_open_source_wireless_drivers
Maar de informatie is niet compleet, en soms dubieus.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/