Re: Schermresolutie Sqeeze in Qemu

On Friday 07 January 2011 09:59:00 Paul van der Vlis wrote:
> Ik draai Debian stable op mijn desktop, met Squeeze in een virtuele
> machine (KVM met Qemu).
>
> De schermresolutie van de VM met Squeeze wil echter niet hoger dan
> 800x600 en ik zou graag wat hogers willen.
>
> Er is geen /etc/X11/xorg.conf. "dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg"
> geeft geen output. Ik heb (nog) niet geprobeerd er toch een xorg.conf
> neer te zetten met een lagere kleurendiepte.

Xorg in Squeeze gebruikt auto-detection en heeft 'normaal' gesproken geen xorg.conf nodig en toch
weet die alles correct te detecteren en configureren.
Echter als dat niet het geval is, kan je via xorg.conf Xorg aansturen.
Zo wil ik de proprietary drivers van nvidia (via debian package) gebruiken en daarom heb ik een tijd
de volgende xorg.conf gehad (wordt nu automatisch gedetecteerd/geladen):

Section "Device"
        Identifier      "Configured Video Device"
        Driver          "nvidia"
EndSection

Waarschijnlijk moet je iets met ModeLines doen, maar hoe/wat weet ik niet want ik heb er zelf nooit
iets mee hoeven te doen. Heb je wel de relevante xorg-package geinstalleerd voor die videokaart?
Zie de output van "aptitude search xserver-xorg-video"
Verder weet ik niets van KVM/Qemu/DebianStable dus ik kan je waarschijnlijk niet verder helpen.

> Waarom leg ik (mezelf) beperkingen op door een gesloten vraag te stellen?
Omdat je daarmee de mogelijk oplossings-richtingen beperkt.
Je vraag zou geinterpreteerd kunnen worden als "Wat moet ik aan de VM/Squeeze aanpassen om een
hogere resolutie te krijgen?" en daarbij sluit je de mogelijkheid uit dat de host aangepast kan/moet
worden. Ook al heb je niet expliciet aangegeven dat wijzigingen in de host zijn uitgesloten, maar
door een gesloten vraag impliceer je wel beperkingen (in de mogelijke oplossingen).

Dit is overigens een algemeen antwoord mbt gesloten vragen (toegepast op deze thread).
Een gesloten vraag is uiteraard prima als de oplossings-richting inderdaad beperkt is, bv in het
geval dat je de host niet aan kan passen doordat je daar niet de rechten voor hebt.

Groet,
  Diederik