Re: Apache restart werkt soms niet

Winfried Tilanus schreef:
> [...]
>
> (...)

> Apache kan niet starten omdat een oude worker de socket open houdt. Die
> worker 'hard' om zeep helpen bevrijdt de socket en maakt het voor apache
> mogelijk om opnieuw op te starten (maar daar was je al achter).

> Ja.
>
> Ik heb het gezien met webapplicatie die weigerde netjes af te sluiten en
> daarbij resources open hield in de vorm van andere sockets, connecties
> naar een xmpp-server. Dat was te verhelpen door de webapplicatie een
> functie te geven die die connecties netjes afsloot als apache een sighup

Je denkt dus dat er wellicht een webapplicatie draait die een connectie
opent. Dat zou ook op misbruik kunnen wijzen.

Er staat ook een Joomla site op die de hele dag naar localhost connect
via ftp.

> Mijn eerste gok zou dan ook zijn om te kijken (bv met server-status) wat
> elke worker doet voordat je afsluit. Je kan dan zien welk request een
> script aanriep dat weigerde af te sluiten. Je zou ook met lsof kunnen
> kijken, maar dat zal al wat meer spitten worden.

Ik zou eens wat met die mod_status kunnen gaan spelen. Heb er nog weinig
ervaring mee.

> [...]
> een patch voorzichtig doch resoluut terecht te wijzen. Alternatief kan
> een work-around zijn om een eigen versie van het restart-script te maken
> dat bij falend herstarten een killall -9 apache2 doet en dan opnieuw
> start. Nogal de botte bijl, maar liever spaanders dan helemaal geen
> brandhout zeg ik maar.

> Ik weet niet of itk dingen doet waar scripts zich in kunnen verslikken
> (bijvoorbeeld met toegang tot bepaalde variabelen of andere resources).
> Als dat wel het geval is, kan het toch van belang zijn.

Daarom vermeldde ik het toch maar. En de afsluit problemen zijn geloof
ik zo ongeveer begonnen nadat ik die itk geinstalleerd had.
Maar op andere machines waar ik ook itk draai nooit problemen.

Wellicht zou ik ook meer sites die wellicht de oorzaak zijn een eigen
user kunnen geven met itk. Dan is het gemakkelijk te herkennen in "ps".

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/