Re: Alternatieven voor X sessie als Root [Was Re: KDE achtergrond valt weg]

Matijs van Zuijlen schreef:
> (Ik heb het onderwerp maar even aangepast, want het gaat echt niet meer over de
> KDE achtergrond ...)

> Ik denk dat die mensen meer zoiets willen als dat je willekeurige applicaties
> direct vanuit het menu kunt starten als root. Dit is vele jaren geleden al eens
> door de Gnome-mensen is afgeschoten[1] (met volgens mij overigens idiote
> redenen, maar goed), maar steekt (logisch ook) toch steeds weer de kop op[2].
>
> Voor in de filemanager zelf heb je inderdaad genoeg aan het installeren van een
> simple plugin (nautilus-gksu).

Oh dat kende ik nog niet...

> Ik moet zeggen, dat laatste werkt heel aardig als ik dat nu zo even uitprobeer.
> Ik kan als mijzelf browsen (met nautilus) tot waar ik geen toegang heb, dan open
> ik die folder 'as administrator', en als ik daarin weer een bestand open,
> gebeurt dat als root. Direct een bestand als root openen kan natuurlijk ook.
>
> Paul, is dat wat voor die klanten van jou?

Ik heb het even geprobeerd en het lijkt heel bruikbaar. Bedankt!

Ik moest overigens wel een "killall nautilus" als root uitvoeren voordat
het wou functioneren.

> Of gebruiken die KDE?

Nee, Gnome.

> Als ze tijdens hun root sessie hun Internet uitzeten mag het van mij misschien
> nog :-).

Het lijkt me geen goede manier, maar ik ben het wel tegengekomen.
Mensen zoeken toch oplossingen.

Ik ben zelfs ooit een applicatie tegengekomen die je alleen op deze
manier kon installeren.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--