Re: assistentie nodig

Melvin Heuvel schreef:
> L.s.
> Ik heb dringend wat info nodig mbt tot het Linux systeem.
> Op het moment gebruik ik Linux Ubuntu. Ik wou overstappen naar Debian.
> Maar welke is het eenvoudigste systeem van Linux?

Over wat eenvoudig is verschillen de meningen. Sommige dingen lijken erg
eenvoudig tot er een probleem is wat je opgelost wilt hebben, en dan
blijkt het "onder de motorkap" opeens heel ingewikkeld.

Om een Debian systeem te beheren wordt er vanuit gegaan dat je bereid
bent soms op de commandline te werken.

> Ik ben iets meer dan een  "leek" maar daar is dan ook alles mee gezegd.
> Hoe kan ik meer lettertype toevoegen

De eenvoudigste manier is wellicht om ze naar de map .fonts in je
homedirectory (=persoonlijke map) te slepen. Deze map begint met een
punt is daarom een "verborgen directory".
Met "beeld | verborgen bestanden tonen" in bestandsbeheer (of ctrl-h)
worden de verborgen bestanden en directories zichbaar en kun je ze er
naartoe slepen.

Een andere, misschien betere, manier is om ze in de map
/usr/local/share/fonts te zetten. Dan kunnen alle gebruikers ze
gebruiken. Maar dat moet wel als root en is daarom iets lastiger, en
misschien ben je toch de enige gebruiker.

> en hoe stel ik mijn out look in?

Er is geen Outlook, maar wel andere programma's zoals Icedove en
Evolution. Icedove is hetzelfde als Thunderbird. Als je het voor de
eerste keer start vraagt het vanzelf om de gegevens die je van je
provider gekregen hebt, zoals username, paswoord, pop of imap en smtp
server. Als je vragen hebt kun je die hier stellen.