Re: Meer dan vier computers na "router"

On Sat, Nov 07, 2009 at 01:25:25PM +0100, oneman wrote:

> [...]

Ik betwijfel of een ADSL-router 5 echte hardware poorten heeft (4x eth
+ line in, VOIP-telefoon-aansluitingen reken ik niet).

Als ik zo'n apparaat goedkoop moest maken zou ik een router met 2 poorten
(line-in en intern ethernet) verbinden met een one-chip switch oplossing
voor 5 poorten. De "DMZ" functionaliteit zou ik in software toevoegen.
O.a. de Linksys WRT54G was op die manier opgebouwd.

Als je geluk hebt werkt een combinatie met een switch aansluiten op
een poort van de adsl-router beter dan meerdere poorten gebruiken.
Omdat je de hardware hebt liggen is dat zeker iets om te proberen.

Normaal kun je zelfs bij goedkope switches ca. 4 tussen 2 computers
zetten, zonder dat dit problemen veroorzaakt. Daarbij reken ik de
router wel als switch en eindstation.

> [...]
> een andere optie. Je kunt ook je adsl router bridgen. Bij mijn weten
> is er geen SOHO adsl router die dat niet ondersteunt. Je kunt dan
> een afzonderlijk echte router/firewall en switch gebruiken. Dan is
> je adsl routertje helemaal ontlast. Zulke router/firewalls zijn ook
> gewoon los te koop of kun je ze zelf maken met een oude pc en
> bijvoorbeeld m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/). Met m0n0wall heb ik
> zelf alleen maar goede ervaringen. Blijft echter het feit dat je een
> afzonderlijke switch nodig zult hebben voor al je 6 computers.

Je ADSL-router bridgen kan alleen als je provider dat ondersteund.
Voor verschillende providers zijn er bekende oplossingen ("sip-spoof").

Wat meestal werkt is de router als bridge neerzetten, je software
instellen met 10.0.0.138 als router en een netmask van 255.255.255.252
of /30) gebruiken. Dan kun je alleen geen contact zoeken met je buren.
(Tenminste de naastgelegen IP-adressen).

Sip-spoofing en de andere trucs veronderstellen allemaal een vast IP.
Als je provider je IP aanpast heb je dus geen internet.

Foolproof is een "simpele" router achter de modem. Dan heb je geen
bridging en slechts een MAC-adres. 2x NAT maakt echter veel stuk.
De software ken je waarschijnlijk wel: m0n0wall, pfSense, LEAF, OpenWRT.
(Of de hele rij: http://www.pcengines.ch/wrap.htm)

En ik zou kiezen wat goed en makkelijk is. Liefst natuurlijk wel
open source, maar niet noodzakelijk linux of debian-based.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver