Re: Bruger og gruppe: mail mangler

Ja, Adam, på din debian 11 har mail-brugeren jo uid og gid 8 som det skal være. Så Contabo er åbenbart ikke helt perfekt, men hvis det er det eneste, er det jo småtteri.

Når man først har valgt OS hos en (billig?) VPS-udbyder, er jeg i tvivl om hvorvidt man uden videre kan skifte OS, f.eks. opdatere.

Jeg havde en Hetzner VPS med 20 GB lager, men den blev overfyldt pga. log-filer. Jeg valgte så at opgradere til 40 GB = 8,63 €/md. Jeg har lidt mistanke om at de billige VPS regner med at man på et eller andet tidspunkt, bliver låst tilstrækkeligt til at man vælger dyrere løsninger. Det er måske medvirkende til at Kamatera ikke ville give mig reverse DNS før jeg havde lagt min hjemmeside hos, og de kunne bedømme om den var god nok. Og Hetzner ville ikke åbne port 25 før efter en måned ... måske.

På Contabo kan man, så vidt jeg kan se, ikke uden videre opdatere sit OS:

root@tjener:~# invoke-rc.d networking force-reload
Job for networking.service failed because the control process exited with error code.
root@tjener:~# systemctl status networking.service
networking.service - Raise network interfaces
    Loaded: loaded (/lib/systemd/system/networking.service; enabled; vendor preset: enabled)
    Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2022-11-07 08:31:06 CET; 30s ago
      Docs: man:interfaces(5)
   Process: 51247 ExecStart=/sbin/ifup -a --read-environment (code=exited, status=1/FAILURE)
  Main PID: 51247 (code=exited, status=1/FAILURE)
       CPU: 126ms

Nov 07 08:31:06 tjener systemd[1]: Starting Raise network interfaces...
Nov 07 08:31:06 tjener ifup[51254]: RTNETLINK answers: File exists
Nov 07 08:31:06 tjener ifup[51247]: ifup: failed to bring up eth0
Nov 07 08:31:06 tjener systemd[1]: networking.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Nov 07 08:31:06 tjener systemd[1]: networking.service: Failed with result 'exit-code'.
Nov 07 08:31:06 tjener systemd[1]: Failed to start Raise network interfaces.

På et eller andet tidspunkt får man vel behov for at opdatere, og Contabo tilskynder en til at bruge VNC. (Man skal selv bøvle med at finde ud af at starte ssh via deres panel på en ikke helt indlysende måde.) Jeg forestiller mig at hvis man bruger en contabo-vps til tynde klienter, så kan man godt være blevet ret afhængig når man er ved at have fyldt de 200 GB SSD, eller man har behov for systemopdatering. Så vil det jo være smart at Contabo kan hjælpe ...

Jeg tænker heller ikke at man uden videre kan kopiere hele ens VPS-OS over på en anden server og få det til at virke der. Dvs. OS-backup er ikke noget man skal regne med at kunne lave med f.eks. rdiff-backup på sædvanlig vis. For at finde ud af det skal man vel sammeligne to installationer som Jonas er inde på? Eller købe en debian 10 vps og så prøve at opdatere.

Det kan godt være at jeg er for mistænksom og overfortolker, jf. sources list. Måske kan man sagtens bakke OS op ... til en anden contabo-server? Hvad tænker I?

Flemming

PS: Jeg har ikke indtryk af at Contabo er det mindste værre end alle de andre vps-udbydere, måske tværtimod.

sources.list på min contabo vps:

deb http://asi-fs-d.contabo.net/debian bullseye main non-free contrib
deb-src http://asi-fs-d.contabo.net/debian bullseye main non-free contrib

deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free
deb-src http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free

# bullseye-updates, to get updates before a point release is made;
# see https://www.debian.org/doc/manuals/debian-reference/ch02.en.html#_updates_and_backports
deb http://asi-fs-d.contabo.net/debian bullseye-updates main contrib non-free
deb-src http://asi-fs-d.contabo.net/debian bullseye-updates main contrib non-free
## These are official Contabo mirrors providing faster updates for your server ##
## (the files from the official servers are synced to it) ##