Re: tv optager box

Carsten Tygesen wrote:
> Hedj Jonas,

Skriv venligst kun til listen, medmindre nogen udtrykkeligt be'r om
noget andet[1].

Jeg har kommenteret det du skrev under citaterne her nedenfor (jeg
bruger ikke TOFU[2]).

> En mulighed kunne være at installere RealVnc, som er et
> fjernstyringsprogram så du kan "ovetage" styringen af
> din "tvbox" fra en hvilken som helst Computer, da
> RealVnc findes til de fleste platforme.
>
> Dovnload RealVnc på http://www.realvnc.com/download.html

VNC kan ganske rigtigt bruges til at administrere maskinen fra en anden
computer. Afhængigt af dine krav til sikkerhed og brugervenlighed kan du
også bruge ssh, telnet eller måske et web-interface. Der er mange
muligheder lige dér.

Jeg tror dog ikke at fjernadministration er den væsentligste udfordring
i dette projekt :-)

Det sværeste bliver nok at få kontrol over dit TV-kort og automatiseret
hvilke tidspunkter den skal tune ind på hvilken kanal og gemme
optagelser. Det var her jeg forventer at du får bedst held med at bruge
MythTV og/eller ivtv.

Oxine kan bruges til at afspille direkte fra boksen, men med en
neddroslet brugerflade. Men det var jo ikke det du ville - beklager at
jeg skimmede din email for hurtigt første gang.

Med VideoLAN Client (vlc) kan du lave "video-on-demand". Dvs. afspille
film fra en computer uden skærm (f.eks. din optage-station) til en eller
flere andre computere på dit lokalnet. Det betyder bl.a. at du kan lave
en fuldstændigt lydløs afspille-konsol (med system gemt på en USB-nøgle[3]).

Du kan naturligvis også opsætte arkivdeling til Windows (samba), MacOS
(netatalk), Unix (nfs-kernel-server, openafs-*, sshfs osv.) eller
Internet (ftp, web, webdav osv.). Det er enklere at sætte op, men mindre
elegant at bruge efter min mening.

Lykke til med projektet :-)