simple backup

Hej ...

Jeg vil gerne tage et "image" ellers lignede af min root partition, men
jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte. min hdd er opdelt som vist her:
/dev/hda1   7 gb     /
/dev/hda2   512 mb   swap
/dev/hda3   15 gb    /home
/dev/hda5   8.5 gb   tomt

Det jeg vil opnår er at få en backup, så når jeg lige bagefter piller
ved en masse ting om jeg i virkeligheden ikke rigtigt ved hvad gør så
kan jeg "bare" dumpe imaget tilbage på partition og så er jeg klar til
at prøve igen.

Hvis der er nogen som kan give mig en hurtigt listning af hvad jeg evt
skal gøre for at opnå det jeg gerne vil - eller et link til en side som
kan vise mig det, vil jeg være meget taknemmelig.

Jeg må nok hellere lige tilføje at jeg ikke ligefrem er superbruger af
linux, jeg har installeret en debian etch på min gamle T23 fordi jeg
ville prøve om det ikke var noget for mig, istedet for windows. Jeg ved
godt jeg burde have valgt en anden distrobution som gjorde det hele for
mig. men så går det sjove jo ligesom af det ik :)

På forhånd mange tak

med venlig hilsen
  martin