Re: Unstable pakker på Sarge

Lørdag den 24. december 2005 16:35 skrev Jonas Smedegaard:
> On Fri, 23 Dec 2005 09:36:27 +0100
>
> Derudover er jeg enig med Peter og Anders: TMDA er noget snavs. Læs
> mere her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Stopping_e-mail_abuse#Challenge.2Fresponse_sys
>tems

Jeg synes ikke man kan konkludere at tmda er noget snavs eller ondt, men at
det har både fordele og ulemper. Ulemper kan, så vidt jeg kan se, afbødes ved
at tænke sig om - eller også er de et valg man tager. Dog er en af ulemperne
som er virkelig problematisk: At såvel virus som spam stadig oftere bruger
afsendere som kan findes på ens whitelist. Det problem rammer tmda på selve
tmda's princip: at lade afsenderen whiteliste sig. Især ryger mange virus
lige igennem tmda's forsvar, mens spam dog vil blive stærkt reduceret.

> Hvad jeg selv bruger er postfix med en kombination af flere tekniker,
> hvor en væsentlig del er amavisd-new med spamassassin og clamav-daemon
> som backends.
>

> Hvis du er interesseret, så har jeg automatiseret min tilretning af
> postfix - det ligger i CVS på Alioth - kør følgende kommandoer for at
> hente det (det er kun 4-6 filer):
>
> cvs -d:pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/tweaks login
>
> (blank adgangskode)
>
> cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.alioth.debian.org:/cvsroot/tweaks co
> oldtweaks/postfix

Tak, det vil jeg kigge på. Dog har jeg et problem med at vores server kører
q-mail.

Flemming