Re: manglende plads på /

Paolo Nesti Poggi wrote:

> rip:~# df -h
> Filsystem            Størr Brugt  Tilb Brug% Monteret på
> /dev/md0              897M  817M   33M  97% /
> tmpfs                 506M   12K  506M   1% /dev/shm
> /dev/mapper/vg0-lv_home
>                       5,0G  544M  4,2G  12% /home
> /dev/mapper/vg0-lv_var--lib--mysql
>                       3,0G  566M  2,3G  20% /var/lib/mysql
> /dev/mapper/vg0-lv_var--local
>                       3,0G   33M  2,9G   2% /var/local
> tmpfs                  10M  688K  9,4M   7% /dev
> I kan også se problemet, jeg har alt for lidt plads på / således, at der
> ikke er plads til voksende logfiler i /var/log
> [...]

Du fik aldrig svar paa denneher saa vidt jeg kan se.  Det er jo et stykke
tid siden, men faldt lige over dit indlaeg paa gmane.  Hele ideen med at
benytte lvm er jo at det skal vaere nemt at flytte rundt paa fri plads, og
i dit tilfaelde ser det rimeligt nemt ud.  Basalt set kan Debian boote
uden /usr, saa step 1 ville vaere at flytte /usr til sin egen lv.  Det
samme ville jeg goere med /var.

Jeg ville goere noget i stil med:

1. Single user mode

        # init 1

2. Opret nyt filsystem

        # lvcreate --name usr --size 3G vg0
        # mkfs /dev/vg0/usr
        # mkdir /mnt/usr
        # mount /dev/vg0/usr /mnt/usr

3. Kopier filer - jeg bruger altid cpio til den slags

        # cd /usr
        # find . -print | cpio -pvd /mnt/usr

4. Ret /etc/fstab

5. Proev

        # mv /usr /usr.old
        # mkdir /usr
        # mount /usr

Hvis det virker kan du slette /usr.old og gentage med /var.

--
Lars