Re: RAM-forbrug

"Lars" <debs@utysket.dk> writes:

> moder:~# free
>                      total       used           free     shared    buffers
> cached
> Mem:           1035552     939792      95760          0      43056
> 795316
> -/+ buffers/cache:         101420     934132
> Swap:      1951888
>
> Hvordan skal jeg tolke det? Som jeg ser det, kan jeg både få det til at være
> en dreng og en pige..

Du har 1G ram i alt hvoraf 0,9G er i brug og 0,1G ikke er i brug. Af
det ram der er i brug bruges 0.04G til buffere og 0.8 til cache.

Det vil sige at de programmer du kører på din computer til sammen
bruger 0.1G ram. Resten bruges af kernen, blandt andet til at undgå at
hele tiden skulle læse fra disken.

Hvis du vil tjekke om dine programmer spilder hukommelse er det tallet
'used +/- buffers/cache' (101420) du skal kikke på.

--
 Peter Makholm     |    According to the hacker ethic, the meaning of life
 peter@makholm.net |            is not Friday, but it is not Sunday either