Re: Debian på Xeon 64 bit

* Lars E. D. Jensen <lars@dangvard.dk> [Feb 11. 2005 14:59]:
> Nogen, der ved hvad udsigterne til Debian på 64 bit platform
> er?

Der har vist længe været Debian på 64-bit arkitekturer, amd64 er
bare ikke en af dem :-)  Den når heller ikke at blive officielt
understøttet for Sarge, men den skulle nå det til Etch (Sarge+1).

Jeg har ikke brugt den uofficielle amd64 port på en EM64T, men
på en Athlon 64 har den fungeret fint for mig i et halvt års tid.

Der står meget mere i amd64 howto'en:

  http://alioth.debian.org/docman/view.php/30192/21/debian-amd64-howto.html

Du kan også kigge i postlistearkivet:

  http://lists.debian.org/debian-amd64/

Egentlig er det nok bedst at starte her:

  http://www.debian.org/ports/amd64/

> Ellers skulle, der vil ikke være noget i vejen for at køre de
> alm. 32 bit udgaver.

Dette står der en del om i howto'en. Det er blandt andet
nødvendigt for at køre OpenOffice.org, som ikke findes i en
64-bit version endnu.

> Men kan man opgradere til 64 bit uden at reinstallere hele
> systemet?

Nej, i hvert fald ikke ifølge denne email:

  http://lists.debian.org/debian-amd64/2005/01/msg00382.html

mvh Frederik