Re: Stabilt system med nyeste kerne

Lars <debs@utysket.dk> wrote:

Citér kun hvad du kommenterer. Der er f.eks. ingen grund til at citere
min krypteringsafgrænser.

> Det svar gav da nogle muligheder. Men jeg holder mig nok til det mest
> enkle, for ikke snuppe for stor én bid.

:-)

> De to midterpakker er det generelle pakker for 2.6 kernelen?

Ja. Den første afhænger altid af nyeste Linux-kerne, og den anden
afhænger altid af nyeste 2.6-kerne.

> Og nu hvor du nævner produktionsservere. Kører du automatisk apt-get
> update, eller tester du opdateringerne først? Det typiske trosspm, som
> kan starte diskussioner, lige så trivielle som Intel vs AMD.

Jeg kører apticron på alle produktionsmaskiner, men kun opsat til at
checke for opdateringer og advare om det pr. email - jeg er altid selv
"til stede" via SSH og opdaterer manuelt, aldrig automatisk via cron.

Jeg har på alle maskiner installeret både apt-listbugs og
apt-listchanges (opsat til at vise og emaile både news og changelogs,
og at spørge før der fortsættes), som giver mig nogle hints i forvejen
om hvad jeg er ved at fylde på maskinen af ændringer, og en sidste
mulighed for at hugge bremserne i.

Jeg administrerer en række produktionsservere og har desuden nogle mere
eksperimentelle maskiner kørende. Ved kritikse/komplekse pakker -
f.eks. en opdatering af PHP (som afhænger af en lang række biblioteker
og er snavset kodet visse steder) - installerer jeg først på en af mine
testmaskiner og tester at det jeg bruger (GD, imap, ldap, mysql)
fungerer. I teorien ihvertfald - i praksis tager jeg af og til chancen
og opdaterer produktionsmaskiner uden at teste, og holder blot lidt
ekstra øje med maskinen i nogen tid derefter.

Når flere maskiner har brug for samme opdatering så gør jeg det helst
forskudt for hinanden - så jeg ikke står med flere hastesager oveni
hinanden hvis det viser sig at en opdatering volder problemer.

Kun når maskiner er ekstremt identiske (f.eks. har jeg en overgang
vedligeholdt en friskoles ca. 20 næsten identisk opsatte
arbejdsstationer med sarge mens det endnu var testing og derfor hyppigt
blev opdateret) bruger jeg semi-automatiske metoder (CFEngine og dsh).