Stabilt system med nyeste kerne (Was: Mount cdrom - Not valid block)

Lars <debs@utysket.dk> wrote:

> Den kernel jeg kørte med have ikke "_BLK_DEV_IDECD" med inde, den har
> den nu og der er cdrom...

Så dit oprindelige problem er løst. Godt at høre :-)

> Ja, man kan nogle tricks ved tasterne. hehe Jeg må nok indrømme  at
> jeg har gået udfra at updateringer kommer via aptitude og jeg path'er
> kun hvis jeg har manglet funktioner. Men hvad gør man så?
>
> Ved en standard install kommer Kernel 2.6.8.2. Jeg har et MB med Dual
> PIII, ville du så bare tage "kernel-image-2.6-686-smp" via aptitude?
> Og dermed kommer der senere også opdateringer til selveste kernen...

Der er flere metoder:

Installeret og opdateret manuelt
- --------------------------------

 1) Hent yaird, linux-image-686-smp, linux-image-2.6-686-smp,
    linux-image-2.6.14-1-686 fra et web- eller ftp-spejl

 2) Kør "dpkg -i *"

Dette er aldeles uelegant og uatomatisk. Dette er hvad jeg gør i
øjeblikket - også for nogle af mine produktionsservere.

Installeret og opdateret m/ aptitude fra sid
- --------------------------------------------

 1) Tilføj både sarge og sid kilder til /etc/apt/sources.list

 2) Opsæt "pinning"

 3) Kør "aptitude update"

 4) Kør "aptitude install yaird/sid linux-image-686-smp/sid"

 5) Kør "aptitude update && aptitude upgrade"

Dette skulle fungere fint. Jeg er dog ikke erfaren i pinning, og er
personligt ikke helt tryg ved om pinning ikke kan "smutte" i nogle
situationer...

Installeret og opdateret m/ aptitude fra adskilt arkiv
- ------------------------------------------------------

 1) Find (eller lav selv) et arkiv som kun indeholder den officielle
    kompilering af linux-2.6 kildepakken. find også et arkiv som kun
    indeholder yaird (eller initramfs-tools).

 2) Tilføj arkiverne til /etc/apt/sources.list

 3) Kør "aptitude update"

 4) Kør "aptitude install yaird linux-image-686-smp"

 5) Kør "aptitude update && aptitude upgrade"

Dette er efter min mening den mest elegante metode. Hvad der mangler er
blot adressen på disse separate arkiver...

Der arbejdes i øjeblikket på at lave et sådant semi-officielt separat
arkiv, men det er endnu uvist hvor det kommer til at ligge.
Sandsynligvis bliver det http://kernel.debian.net/debian, men også
http://volatile.debian.net har været på tale, og flere andre jeg ikke
lige kan komme i tanker om nu.

Allernyeste på-vej-til-at-blive-officielle kerner dukker typisk op her:
http://packages.vergenet.net/testing/linux-2.6-2.6.14/