Re: Ubuntu (era Re: Woody o Sarge??)

be, com tothom diu la seva, a mi tb m'agradaria dir algo
tot es IMHO o ELMHO (en la meva humil opinio ;)

Sincerament, trobo que per a que Debian funcioni i no quedi enrera davant de els avanços tecnics (hardware, software,etc), hi ha d'haver-hi "capital" involucrat de certa manera pq sino la capacitat de resposta de la comunitat "lliurement guiada" (treballant en altres coses per poder menjar) es podria retardar tant que provocaria que Debian fos nomes un animalet de companyia i no una eina per treballar "amb tots els recursos del moment".

D'altra banda, a mi el concepte "capital" no em molesta si son diners pagats justament a canvi d'un servei correcte. El problema es quan la gent vol guanyar diners sense fotre brot o coeccionant o el que sigui i per mi aixo no te res a veure amb el concepte de "capital". Guanyar diners amb Free Software per mi es perfecte.

El que m'agrada de Debian es que es que tinc llibertat per tenir-la com jo vull. Amb tot free software, amb els paquets del Marillat, amb binaris, compilant fonts amb apt-build, , amb qualsevol arquitectura, etc etc. I el que m'agrada es que fins ara, independentment de que certes empreses hi tinguin involucrat "capital" (pq sino les coses no estarien com estan), la llibertat aquesta no queda compromesa en cap moment, pq tothom intenta fer compatibles els seus interessos amb un treball comu en l'arrel sense que ningu imposi res (o un minim) a ningu.

La questio es Ubuntu, fa compatibles els seus interessos amb la resta de Debian i treballa en l'arrel comu en comptes de construir una altra al costat robant-li contribuidors?

Jo no tinc massa idea. Nomes he llegit coses i ni tan sols l'he instalada (debian sarge em funciona prou be i a mes estic a cavall d'una altra distri basada en debian que es diu agnula (per audio)) Jo crec que no ho fa malament (i per newbies em sembla una bona alternativa a Mandrake), pero el que no m'agrada es que hagin fet uns repositoris de paquets al marge en comptes de treballar en una arrel comu... en concret, m'esta be que hagin fet una nova distincio al marge de testing i unstable (crec que es diu universal) actualitzada sovint PERO EM MOLESTA que ho hagin fet apart, sense integrar-ho amb Debian.
I lo de Rosetta, doncs, fins que no ho alliberin no sabrem...

Suposo que ho han fet aixi perque es el mes facil: discutir amb la gent es desgastant, pero crec que podrien fer-ho millor. Espero que poleixin els casos aquests.

De moment,pero, el debian-instaler em sembla exemplar: tothom hi surt guanyant. D'altra banda si ajuden a que la migracio a amd64 funcioni seria una magnifica noticia perque el mon va aixi: si linux arriba molt abans que windows o mac en incorporar els 64, els seus usuaris augmentaran i tots viurem millor ;) Si aixo no passa, molta gent no li trobara cap gracia a moure's a linux si no te el seu hardware "nou de trinca millor" suportat.

buf. crec que per avui ja n'hi ha prou. qui arribi aquí l'invito a una cervesa si es que viu per Gràcia (Barcelona) ;)

Quim Gil wrote:
> <polèmic>Ah! i no provis una cosa que es diu Ubuntu que és Debian en mans dels dictàmens del capital</polèmic>

Mmm però llavors seguint amb el <polèmic> tampoc hauries de provar OpenOffice, Mozilla ni la resta de paquets on la participació d'empreses "sota dictàmens del capital" a nivell de finançament, desenvolupament o suport ha estat directa i clau. Que no són poques.

És interessant aquesta lectura crítica del paper del programari llire i el capitalisme, jo també me la plantejo però si l'apliquem fem-ho a tots els paquets i distros que corren per allà i veurem que "el capital" està molt més ficat en la història i present del PL del que sembla.

 > Per que m'entengues, estan fent coses com agafar tot el que hi ha en
 > debian, triar tan sols 1000 paquets,

Ofereixen garanties de funcionament i suport gratuït a 1000 paquets. Més o menys la resta del que trobis a Unstable ho tens disponibles als seus apt-sources també.

 > eliminar la majoria de les arquitectures

Ubuntu està pensada per al gran públic i per això ofereix les tres arquitectures que el gran públic té (quanta gent d'aquesta llista no treballa habtiualment amb x86, amd o powerPC?).

 > , agafar desenvolupadors de debian per que la milloren

O dit d'una altra manera, contractar desenvolupadors Debian i Gnome, que en la seva majoria feien la feina de manera voluntària o fora d'hores, aprofitant el model econòmic de l'estudiant becat, el resident a casa dels pares i/o el treballador a una altra empresa no relacionada amb programari lliure.

Això, efectivament, és una pràctica capitalista. Pagar el lloguer i el supermercat en el cas que marxis de casa dels pares també. ;)

Empreses com Canonical faciliten la sostenibilitat de la pròpia Debian i d'altres empreses especialitzades en Debian (com és el cas de la cooperativa a la que treballo). Els desenvolupadors voluntaris(tes) arriba un dia que han de guanyar-se les garrofes, i si el programari lliure no dóna hauran de buscar-se la vida a una altra banda, com ha passat en la majoria dels cops els darrers anys.

Això no és cert, com ha comentat en Jordi. En alguns casos han treballat estretament, en tots els casos pengen el que modifiquen a http://patches.ubuntulinux.org/patches/ (no cal baixar el paqet i veure què han fet). Cal tenir en compte que això de reportar les contribucions tampoc no és tan senzill com enviar patxos a Debian, ja que n'hi ha de relacionats amb aplicacions upstream, altres són gestionades a Gnome.org, etc.

> Després ferramentes com el Rosetta (realment interessant, per cert) no son lliures, malgrat que et diuen que podeu traduir tot el que vulgues per ells.

Rosetta no és només una ferramenta, per tant no es tracta d'un simple codi alliberable. Rosetta és avui una comunitat articulada sobre una eina en fase beta de desenvolupament. La clau d'aquesta comunitat-servei-eina és la de convertir-se en un lloc de convergència dels projectes de traducció de tota mena d'aplicacions de programari lliure en tota mena d'idiomes. A Rosetta pots traduir tot el que vulguis per a ells i per a les aplicacions lliures que tradueixis, i els continguts traduïts són lliures. El codi de Rosetta no és avui en dia lliure, per una decisió estratègica d'empresa (suposo) però (segueixo suposant) un cop que Rosetta estigui consolidada como a comunitat-servei llavors alliberaran el codi per a que pugui ser reutilitzable. Una cosa similar és el que va succeir amb SourceForge: projectes sobretot de programari lliure sobre una plataforma-comunitat-servei no lliure que va tenir tal èxit que va permetre que una gent es posés a treballar en l'eina lliure GForge anys més tard.

> Han agafat el instal·lador de sarge i l'han oferit al públic general donant la impressió que es molt fàcil d'instal·lar ubuntu (i és
cert).

El reutilitzament forma part del desenvolupament de programari lliure, i quan una cosa funciona és adoptada per altres desenvolupadors que a la seva vegada la milloren, etc. Debian i en general tot allò GNU/Linux és el que és gràcies a l'aprofitament de la feina de molts projectes i molta gent. I que duri.

 > I més crítiques es podien fer

Sisplau.  :)

> però a la fi i al cap es una empresa, i el seu objectiu a la fi i al cap es guanyar diners.

D'això no hi ha dubte.

 > Els trobe personalment uns aprofitats.

Tot són apreciacions. Jo també tinc uns sentiments dividits, però aquests es basen en el fet que la pròpia sostenibilitat de Debian no quedi malmesa per l'èxit de projectes com Ubuntu. Espero que no...

Quim