Re: Вечная тема: посоветуйте backup систему

Посмотрите backupninja.

Немного цитат из мана:

- you can drop in scripts to handle new types of backups.
- you can choose when status report emails are mailed to you (always,
on warning, on error, never).
- console-based wizard (ninjahelper) makes it easy to create backup
action configuration files.
- passwords are never sent via the command line to helper programs.
- secure, remote, incremental filesytem backup (via rdiff-backup).
- encrypted remote backups (via duplicity).
- safe backup of MySQL, PostgreSQL, OpenLDAP, and subversion

Использую уже лет 10 с rdiff-backup и сплю спокойно.

Для минимизации записи при создании копии базы (если уж сильно хочется)
можно придумать какие-нибудь костыли типа записи в tmpfs или на
nfs/sshfs/etc.