Vmware içinde Debian

Selam;
Sarge testlerini vmware içinde yapıyorum. Hem bağlı donanımların tiplerinin (ide, scsii, vs) kolayca değiştirilebilmesi hem de mevcut sadece test için Debian'ın üzerine yazmayı engellemek için çok iyi bir tool. Aynı zamanda şirket işleri için bir windoze kullanmak zorunda olup aynı anda Linux kullanmak isteyenler için de biçilmiş kaftan. Tabi ücretsiz değil, oldukça da pahalı olduğunu zannediyorum. Test veya eğitim amaçlı edinilebiliyormu bilmiyorum. Çalıştığımız şirkette ürettiğimiz yazılımlar sürüyle işletim sistemi üzerinde denenmesi gerektiği için sıklıkla kullanılıyor. Ben de bu kopyalardan birini kullanıyorum. Bir ara Sarge testleri için Debian'dan vmware kopyası sağlanabileceğine dair bir mesaj gelmişti, belki bu şekilde de kullanılabilir.
Vmware'in dezavantajı ise ekran ve grafik kartı için tam bir simulasyon yapmaması ve bunları gerçekte var olmayan vmware markalı birer donanım gibi göstermesi. Mesela Monitör seçeneğinde kendi monitörünüz ne olursa olsun siz "vmware monitor" ü seçmeniz gerekiyor. Aynı şekilde ekran kartı için de vmware markalı ekran kartınız ve bunun ilgili sürücüsü oluyor. Yani 3 boyutlu FX destekli şahane bir ekran kartınız var ama bununla BzFlag oynarken kasıyorsunuz. DRI desteği falan da yok. Ama yüksek FPS gerektiren oyunlar gibi uygulamalar hariç hiç bir sorun çıkartmıyor. Hatta bazı ayarlar sayesinde ben 203 FPS kadar çıktım.
Neyse şimdi Debian'ı vmware içinde nasıl kuruyorum ona geleyim.
İlk olarak vmware'in kurulumunda bilmek gereken herhangi birşey yok. Nerdeyse hiç soru sormadan kuruluyor.
File menüsünden New Virtual Machine seçeneğiyle başlıyoruz. Next 'e basıldığında Typical ve Custom seçenekleri beliriyor. Biz Custom seçeneğini işaretleyip Next ' e basıyoruz.
Çıkan pencerede 4 adet işletim sistemi seçeneği mevcut ve biz tabiki Linux seçeneğini işaretleyip alt taraftaki Version kısmından istediğimiz Linux dağıtım ve sürümünü seçiyoruz. Bu kısımda göreceğiniz gibi listede Debian yok (redHat, Suse, TurboLinux ve mandrake mevcut) umarım gelecekteki sürümlerde Debian'da eklenir. Buradaki dağıtımlara ek olarak Other Linux , Other Linux kernel 2.4 ve Other linux kernel 2.6 seçenekleri var. Biz Sarge yi deneyeceğimiz kernel versiyonuyla beraber bunlardan birini seçiyoruz. (Ben Other Linux kernel 2.6 yı seçiyorum, çünkü Sarge yi kurarken 2.6 çekirdek deneyeceğim) Next e bastığımız da gelen pencerede ise Virtual Machine Name kısmına seçtiğiniz dağıtımla ilgili öntanımlı bir isim geliyor, ben onu değiştirip Sarge diyorum. Altında da işletim sistemi için kullanılacak dosyaların nereye koyulması gerektiğini belirliyoruz. Sarge ye ayıracağınız disk alanı kadar boş yer bulunacağını düşündüğünüz bir yeri seçin. Burada ek olarak şunu söyleyeyim, Sargeye ayıracağınız disk alanının şu an mevcut olması gerekmiyor , yani disk alanını 20 GB dediğinizde bu kadar boş disk alanı var olmayabilir. Kurulumda ve daha sonrasında diski kullandıkça bu dosyalar büyüyor ve içinde çalışan işletim sistemi bu diski her zaman sizin tanımladığınız büyüklükte görüyor.
Next'e bastığınızda hafıza soruluyor, Memory for the Virtual machine kısmında bu sanal bilgisayarın ne kadar RAM e sahip olmasını istediğinizi söylüyorsunuz. Ben 1 GB lık makinemde 512 KB seçiyorum.
Next e bastığınızda bu sefer ağ ayarları geliyor, burada yani Network type penceresinde 4 adet seçenek var. Eğer şirket içinde kullanıyorsanız ve DHCP kullanıcaksanız işletim sisteminiz üzerinde çalıştığı işletim sisteminden bağımsız olarak farklı bir ip adresi alabilir bunun için "Use Bridged networking" i seçin. Bu şekilde Sarge DHCP den kendine ait bir ip alacaktır.
"Use network address translation (NAT)" seçeneği ile Sarge (veya hangisini kuruyorsanız)  Host bilgisayarın ip adresini paylaşıyor.
"Use host-only networking" de sadece host ve guest bilgisayarlar birbirlerini görebiliyorlar. Sonuncu seçenekte ise ağ desteksiz bir makine kuracağınızı söylüyorsunuz.
Daha sonraki pencerede SCSII adaptör seçimi var ben burada Buslogic i seçiyorum LSI Logic i hiç denemedim.  Bu şekilde daha sonra sisteme ekleyeceğiniz her SCSII arabirimi Buslogic olarak görüyor.
Next e basınca  Disk seçimi beliriyor. Son seçeneği tavsiye etmem tehlikeli. İkinci seçenek daha önce yaratılmış olan bir vmware disk dosyası varsa bunu kullanmanızı sağlar ilk seçenek ise bizim seçeceğimiz yeni bir disk yarat seçeneği. Bunu seçip devam ettiğinizde ise Virtual Disk Type seçmenizi istiyor sanal disk tipi hali hazırda kendi bilgisayarınıza bağlı disklerden bağımsız , yani bir ide diskiniz bile olsa siz burada bana SCSII disk yarat derseniz artık sanal makineniz SCSII diski olduğunu sanıyor. Burada ben IDE seçiyorum, Debian kurulum iso sunda eskiden SCSII desteği için farklı boot floppy kullanmak veya boot ederken modül yüklemek falan gerekiyordu bunlarla uğraşmamak için IDE seçiyordum. Ama SCSII  tavsiye ediliyor.
Seçiminizi yapıp next e bastığınızda Disk kapasitesi soruluyor. Daha önce söylediğim gibi burada istediğiniz kadar bir disk kapasitesi belirtebilirsiniz, diskiniz o kadar kullanıma ulaştığında sanal diskinde o kadar büyüyeceğini unutmayın.
Alllocate all disk space now seçeneğini seçerseniz elirttiğiniz disk kapasitesi kadar alan büyüklüğünde bir dosya sabit diskinizde belirttiğiniz dizinde yaratılır.
Bu şekilde next e basınca da yarattığınız sanal bilgisayarın diskinizde hangi dosya ismiyle durmasını istediğinizi belirtiyorsunuz.
Burada Advanced e basarsanız Disk ile ilgili SCSII IDE vs seçimlerini tekrar yapabiliyorsunuz finish e basarsanız da yapılandırma bitiyor ve yarattığınız makine pencere içinde gösteriliyor. Sağ tarafta değiştirebileceğimiz ve ekleme yapabileceğimiz sanal makinemiz ve ayarları bulunuyor istersek üst tarafta VM menüsünde Settings e girerek yeni disk , cdrom , ethernet vs eklemesi yapabiliriz veya silebiliriz , aynı zamanda değişiklikler de yapabiliriz (mesela RAM 256 olsun gibi) . Burada Sarge testi yaparken ben hemen kendisinin otomatik olarak koyduğu Auto detect  olarak yapılandırılmış CD-ROM 1 i değiştiriyorum. Auto detect seçeneği bizim kendi bilgisayarımızdaki gerçek CD ROM u kullanmasını sağlıyor ama hergün değişip duran Sarge iso dosyalarını zırt pırt CD ye yazıp denemek biraz pahalı ve zahmetli gelebilir. Onun yerine vmware in bize sağladığı bir kolaylığı kullanıyoruz. Debian dan çektiğimiz Sarge iso  dosyasının bir CD Rom olarak çalışmasını istiyoruz. CDRom üzerine çift tıklayıp gelen pencerede Connection kısmında "Use physical drive:" seçeneği yerine altındaki "Use ISO image:" seçeneğini kullanıyoruz ve Browse a basarak sarge iso dosyamızı buluyoruz. u şekilde sarge iso dosyası sanki cd ye yazılıp cdrom drive a takılmış gibi olarak. Bu pencerede CDRom tipini de (SCSII, IDE) değiştirebiliriz.

(Bu donanım listesi ve kurulumdaki adımlar vmware in eski versiyonlarında biraz değişikti ama bir bakışta anlaşılacak şeyler.)

Play tuşuna benzer ikon la veya Start this virtual machine seçeneğiyle sanal makinemizin power tuşuna basmış oluyoruz.
Açılışta sanki gerçekten bir PC açılıyormuş gibi bios mesajları beliriyor (ama bunlar vmware bios :)  F2 tuşuna basarak bios a giriyoruz ve BOOT menüsünden + ve - tuşlarıyla CDrom dan açacağımızı belirtiyoruz.
Kaydedip çıkınca da normal boot prosedürü işliyor ve Sarge nin boot ekranı beliriyor. Bundan sonrasını normal bir PC ye kurulum yapar gibi devam ettiriyoruz. Fakat unutmamak gereken bir kaç şey var.

1- Vmware deki sanal makineye mouse ile basınca o pencere aktif oluyor ve mouse bunun dığına çıkmıyor , bunun için Ctrl + Alt  tuş kombinasyonu gerekiyor.
2- Kurulumu kesinlikle grafik ortamda yapmıyoruz (RedHat falan kullanırsanız diye söylüyorum)
3- Kurulum biter bitmez vmware tools adındaki vmware in içindeki işletim sistemiyle haberleşmesini ve bazı ayarları yapmasını sağlayan aracı kuruyoruz.

Bunun kurulumu da şöyle : (Bu kurulumu metin ekranda yapmamız gerekiyor)
1- Kurulum bitince cdrom u tekrar Auto-Detect haline getiriyoruz (gerekiyor mu hatırlamıyorum)
2- Ya vmware ekranının sol alt tarafında yada yukardaki menülerde "Install vmware tools" seçeneğini seçiyoruz, çıkan soruya evet deyince kayboluyor.
3- Linux kısmına girip cdrom u mount ediyoruz. (Zaten mount edili ise ilk önce umount edin)
4- Mount edilmiş CD içinde vmware-tools.xxxxxx.tar.gz dosyasını bir yere (/tmp) kopyalıyoruz ve açıyoruz tar -zxvf vmware-tools.xxxx.tar.gz
5- Oluşan dizine (vmware-tools-distrib) giriyoruz .
6- İçinde vmware-install.pl adında bir perl betiği var , bunu çalıştırıyoruz.
   a- Kurulum sırasında binary dosyaları nereye kuracağını soruyor , öntanımlı olanı bırakıp enter a basıyoruz.
   b- rc.0/ .. rc.6/ dizinleri nerde diyor /etc ön tanımlı ve enter a basıyoruz.
   c- Bu şekilde bütün sorulara öntanımlı olarak enter a basıp geçiyoruz ve bir yerde bize şimdi vmware-config-tools isimli programı   çalıştıracağını  söylüyor ona da evet deyip geçiyoruz.
   d- Bu arada /proc/pci ile ilgili verdiği uyarıları sineye çekiyoruz.
   e- Burada bizim çalışan çekirdeğimize uygun bir önceden yaratılmış modül bulmaya çalışıyor ve bulamıyor.
   f- Bu modülü kendim yaratmaya çalışayım mı diye soruyor. Evet deyin (yaratsın başka işi ne:))  Ama burada bir C derleyicimizin sistemde kurulu olması şart, buna ek olarak kernel-headers paketi de kurulu olması gerekiyor. Aynı zamanda kurulu bulunan C derleyicisi çekirdeğimizin derlendiği C derleyicisiyle aynı olmalı.
   g- Bu soruya "Yes" diyerek cevap verdiğimizde derleyiciyle ilgili bir sorun yoksa kernel-header dizinimizin nerde olduğunu soruyor. Buna paketimizin kurulu olduğu (genelde /usr/src/) yeri tam olarak veriyoruz (include dahil olarak) . Örnek: /usr/src/kernel-headers-2.6.5-1-386/include/)

Burada eğer modülü kuramadım derse işlemi ctrl-c ile kesiyoruz ve /usr/lib/vmware-tools/modules/source/ altına gidiyoruz. oradaki vmhgfs.tar dosyasını mesela temp diye bir dizin yaratıp içine açıyoruz. Buraya vmhgfs-only adında bir dizin açıyor. İçinde driver.c adında bir dosya var. Bu dosyayı vi ile açıp return -INVAL; yazan satırı bulup bunu return -EINVAL; şekline çeviriyoruz.
Sonra kaydedip çıkıyoruz ve temp dizinine çıkıyoruz. Burada modul dosyalarını tekrar paketliyoruz:
tar -cvf ../vmhgfs.tar ./vmhgfs-only

Bunu yapmadan önce eski vmhgfs'yi yedekleseniz de olur.

Bundan sonra gidip perl betiğinin size "çalıştırayım mı?" diye sorduğu betiği kendiniz çalıştırıyorsunuz:  vmware-config-tools.pl

Yine aynı soruları soruyor , prebuilt modül bulamadım derliyeyimmi diyor , evet diyip geçiyorsunuz ve derleme başlıyor , bu sefer birkaç uyarı verdikten sonra derleme tamamlanıyor.
(Umarım vmware artık Debian'a da prebuilt modül yaratır da bunlardan kurtulurum)

Daha sonra X resolution unuzu değiştirmek isteyip istemediğinizi soruyor. Kendi makinenizdeki çözünürlük ile sanal makinedekinin aynı olması gerekiyor. Ben 1156x864 kullanıyorum, dolayısıyla X için de aynısını seçiyorum. Bundan sonra kurulumu bitiriyor.

Sizin yapmanız gereken birşey var /etc/X11/XF86Config-4 dosyasında Mouse kısmında /dev/mouse olan satırda /dev/psaux yapmanız gerekiyor.

Daha sonra X Windows kullanmanın keyfiyle vmware içinde Debian 'a devam edebilirsiniz.
Kolay gelsin .......

Not : Burada hatırlamadığım bazı ufak tefek (gidişatı önemli ölçüde etkilemeyen) sorunlar çıkabilir. Bunlar için de sorun gerçekleştiğinde çözümü yazarım diye düşündüm, çünkü şu an neler çıktığını hatırlamıyorum.

Her türlü yardıma hazırım...

Mehmet Türker
http://www.turker.name.tr