Re: Kucuk bir klavuz

* E& Erdem <werdem@hotmail.com> [2003-06-19 10:19:09+0000]
> Herkese merhaba,

Merhaba,

> TT'un baglanti sorunu cozuldugu icin artik ben de aktif olarak destek
> verebilirim saniyorum. FM'e, ceviri bolumune uye oldum. Ama acikcasi ondan
> sonra ne yapacagima karar veremedim. Sorunum sunlar:
>
> Bir ceviri belgesi nasil secilecek, benim sectigim belge daha once secilmis
> olur mu?

Ayrintili bir prosedurumuz yok, istediginiz belgeden baslayabilirsiniz.
Bu bir kural olmamakla beraber sectiginiz belge veya belgenin mustakil
bir bolumu uzerinde baskasi calisiyor ise onun yerine bir baska belge
veya bolum secmek daha guzel olur.  Aslinda bu isleri fazla burokrasiye
girmeden biraz daha prosedurel hale getirmek de yarar var, fakat
ceviriler icin dahi bos zamani zor tutturdugumuzdan bu konuda bir
oneriler dizisi hazirlamaya vakit bulamadik (en azindan ben).  Su anki
tempo gayet guzel, kucuk adimlarla bir sure sonra daha iyi bir noktaya
ulasabiliriz.

Salt ceviri disinda onemli bir faaliyet var:  'gozden gecirme' ('peer
review' da diyorlar buna).  Dilerseniz ceviri yapmak yerine bitmis bir
ceviriyi kontrol edebilirsiniz.  Ceviriyi yapan kisinin disinda bir kisi
tarafindan yapilan bu tip gozden gecirmeler her zaman faydalidir.  Bu
kontrolleri rastgele sekilde degil de bir checklist etrafinda yapmak
daha da guzel olur.  Boyle bir checklist'te neler olabilir, onu da
ayrica listede tartismak lazim.  Mesela aklima gelenler:

  - Ceviri aslina ne kadar sadik?

  - Turkce kulaga hos gelmeyen cumleler neler?  Aslina sadik kalmak
    sartiyla bu cumleler tekrar kurgulanabilir mi?

  - Butun Debian belgelerinde gecen jargon terimler tutarli olarak
    kullanilmis mi? (Bu is icin bir mini-debian sozlugu gerekecek.)

  - Debian spesifik terimleri disinda kullanilan karsiliklar diger Linux
    ceviri faaliyetlerinde kullanilmis olanlarla uyum gosteriyor mu? (Bu
    konuda en buyuk yardimci CeviriKaynaklari baginda verilen ve
    "gnu-tr" ve "TBD" sozluklerini de iceren "KAMER" sozlugu olarak
    gorunuyor.)

Zamanla butun bu prosedurler olusturulacaktir.  Takildiginiz noktalarda
her zaman listeye danisabilirsiniz.  Ozellikle terim karsilikleri
konusunda bir not geceyim.  Herhangi bir terim'e (mevcut
ceviri ve sozluklerden yararlandiginiz halde)  karsilik bulamazsaniz,
terim'le ilgili olarak listeye soru gonderebilirsiniz.  Ayni soruyu bir
de LKD'nin "linux-terim" listesine CC'lemeniz guzel olur.

> Wiki nasil kullaniliyor?

Ceviriler acisindan bilmeniz gereken pek bir kural yok.  Ayrintili bilgi
icin "Wakka"nin sitesine veya FM ceviri forumuna gonderilen bazi
mesajlara bakabilirsiniz.

> Kabaca bunlari aktarabilirseniz sevinirim. Bir de benim icin
> onerebileceginiz herhangi bir ceviri varsa, sevinirim.

DebianWebCeviri baginda butun belgeler listelenmis durumda [1].
Yukarida belirttigim hususlari gozonune alarak dilediginiz bir belgenin
ceviri veya "gozden gecirme"sine baslayabilirsiniz.  Kolay gelsin.

[1] http://www.fazlamesai.org/ceviri/wakka.php?wakka=DebianWebCeviri