Re: Förslag till översättning av "release announcement"

> Bifogas. Alla intresserade är högst välkomna att kommentera.

Här är mina ändringar baserade på det som hänt i det engelska
dokumentet. Kommentarer välkomnas! Jag måste sticka iväg på ett ärende
så jag slänger iväg det jag har nu, trots att jag inte är riktigt nöjd
med allt... Jag slipar mer senare.

Martin
6c6
< Debian GNU/Linux version 5.0 (alias <q>lenny</q>) efter 22 månaders
---
> Debian GNU/Linux version 5.0 (alias <q>Lenny</q>) efter 22 månaders
19c19
< +S/390 (s390) och AMD64 och Intel EM64T (amd64).</p>
---
> S/390 (s390) och AMD64 och Intel EM64T (amd64).</p>
21,24c21,26
< <p>Detta inkluderar stöd för Marvells Orion-plattform och för
< enheter baserade på Orion-plattformen, såsom QNAP Turbo Station,
< HP mv2120 och Buffalo Kurobox Pro såväl som minidatorer, såsom EEE PC
< från Asus. Debian GNU/Linux 5.0 <q>Lenny</q> innehåller också byggverktygen för Emdebian som
---
> stöd för Marvells Orion-plattform som används i många lagringsenheter.
> Bland dessa enheter finns QNAP Turbo Station-serien,
> HP Media Vault mv2120 och Buffalo Kurobox Pro.
> Dessutom stöder <q>lenny</q> nu flera minidatorer och särskilt EEE PC
> från Asus. <q>Lenny</q> innehåller också byggverktygen för Emdebian som
28c30
---
38,40c40,42
< 2.4.7, Iceweasel (en varumärkesfri version av Mozilla Firefox 3.0.6), Icedove
< (en varumärkesfri version av Mozilla Thunderbird 2.0.0.19),
< PostgreSQL 8.3.5, MySQL
---
> 2.4.7, Iceweasel 3.0.6 (en varumärkesfri version av Mozilla Firefox), Icedove
> 2.0.0.19 (en varumärkesfri version av Mozilla Thunderbird),
> PostgreSQL 8.3.6, MySQL
52c54
< NTFS-filsystem eller användandet av de flesta multimediatangenter från start.
---
> NTFS-filsystem och användandet av de flesta multimediatangenter från start.
54c56
< eller Gnash-insticksprogrammet.
---
> och Gnash-insticksprogrammen.
58c60
< (first-person shooters). En noterbar förändring
---
> (first-person shooters). En annan noterbar förändring
62,64c64,68
< <p>OpenJDK, en fri version av Suns Java-teknik,
< inkluderas i Debian GNU/Linux 5.0 vilket gör det möjligt att
< låta Java-baserade applikationer ingå i Debians "main"-arkiv.</p>
---
> GNU:s tolkare javas bytekod, Classpath och andra fria
> versioner av Suns javateknologi
> i Debian GNU/Linux 5.0 gör det möjligt att
66,67c70,71
< <p>Ytterligare förbättringar rörande systemets säkerhet inkluderar
< installationssystemets
---
> Debianinstallerarens
71,72c75,77
< i standardinstallationen såväl som byggandet av flera
< säkerhetskritiska paket med GCC Hardening-funktioner. Även olika
---
> i standardinstallationen användandet av
> GCC hardening-funktioner vid byggandet av flera
> säkerhetskritiska applikationer. Även olika
83,84c88,89
< standardskrivbordsmiljö och finns på den första cd-skivan.  K
< Desktop Environment (KDE), Xfce eller LXDE-skrivbordet kan installeras
---
> standardskrivbordsmiljö och finns på den första cd-skivan.
> Andra skrivbordsmiljöer &mdash; KDE, Xfce och LXDE &mdash; kan installeras
89,91c94,97
< flera arkitekturer från en enda skiva såväl som blu-ray-skivor
< som tillåter att arkivet för en hel arkitektur levereras på ett enda
< installationsmedium.</p>
---
> flera arkitekturer från en enda skiva; denna utgåva
> stöder blu-ray-skivor
> vilket tillåter att arkivet för en hel arkitektur levereras på en enda
> skiva.</p>
96,97c102,103
< finns tillgängliga för cd, usb-pinnar och olika former
< av nätverkskonfigurationer. Till att börja med tillhandahålls dessa
---
> finns tillgängliga för cd, usb-pinnar och netboot-konfigurationer
> som möjliggör uppstart via nätverket. Till att börja med tillhandahålls dessa
118c124
< GNU/Linux 4.0 (alias <q>etch</q>) hanteras automatiskt av
---