Kommentarer kring wacomtools oeversaettningar.

Hej grabbar!

Jaettetrevligt att se att det finns lite aktivitet paa den svenska
sidan!

ron undrade i #debian-devel vilken oeversaettning han skulle vaelja
mellan daa det skickats in tvaa stycken, se bug #491415 samt #483769.

Jag kollade igenom baada foer att ge ett snabbt svar, och naer jag
aendaa gjorde detta tankte jag att jag kunde skicka mina tankar kring
skillnaderna till er.

Foer det foersta verkar det som Bagge gloemt ta bort Fuzzy-taggen i de
oeversaettningar som gjorts. Fuzzy-taggen leder till att
oeversaettnings-straengen inte anvaends alls saa vitt jag foerstaatt
det! Gloem med andra ord inte det!

Foer det andra... sjaelvklart, undvik dubbla bugg-rapporter. Men det aer
ju sjaelvklart att detta var en miss. Foer att foerenkla att undvika
dessa misstag boer man nog konsekvent namnge buggen som Agren gjort ->
[INTL:sv] (som jag tror aer den mest vanligt foerekommande namn-prefix
foer oeversaettningar), vilket goer det enklare att hitta.

Oever till mina tankar kring skillnaderna....

Bygga vs. Kompilera

Vad foeredras? Jag tycker att detta aer ett bra exempel paa korrekthet
kontra stelhet. Sjaelv hade jag nog valt Bygga foer att ge ett mindre
stelt spraak.

tillhandah<E5>llna modulerna vs passande moduler

Detta tycker jag aer en vesentlig skillnad i oeversaettningarna...

Om du v<E4>ljer detta val vs Om du v<E4>ljer det h<E4>r alternativet

Man boer nog undvika "vaelja val". ;)

huvud vs header

Huvud aer ju foermodligen korrekt oeversaettning, men jag tycker det
blir lite konstigt paa vissa staellen, t.ex. Linuxhuvuden.
Kanske borde det brytas ut till att staa "huvud-filer" oeverallt,
t.ex. "Linux huvud-filer".

-msgstr "Skapa ett bin<E4>rt wacom-kernel-modules-paket?"
+msgstr "Vill du skapa det bin<E4>ra paketet wacom-kernel-modules nu?"

Direkt vs indirekt adressering. Jag har foer mig att det rekommenderas
att undvika direkt adressering (dvs. du).

-msgstr "Vad som m<E5>ste g<F6>ras efter modulbyggnationen"
+msgstr "Vad som ska g<F6>ras efter modulbyggnationen"

ska vs maaste...
Foer det foersta: ska -> skall
Sen foer att goera det aennu svaarare att vaelja: borde det inte staa
Behoever?

Hoppas ni kan arbeta fram lite riktlinjer kring ert arbete och skapa ett
lyckat samarbete i framtiden! Era bidrag behoevs verkligen! :)

PS. anvaender naagon av er sv@li.org (lever ens listan?). Kanske aer det
dags att aendra till debian-l10n-swedish@lists.debian.org i
oeversaettningarna nu naer det finns potential till ett riktigt "Debian
Swedish"-team! :)

--
Regards,
Andreas Henriksson