Re: Ghilimele româneşti şi ţ-uri şi ş-uri corecte

On 26-06-2006, at 12h 54'27", Eddy Petrişor wrote about "Ghilimele româneşti şi ţ-uri şi ş-uri corecte"
> Salutare,
>
> Uitându-mă pe lista de coduri folosite[1] şi mesajele de pe nivelul 4
> am văzut că mai apare printre coduri şi codul pentru tick < ` > care e
> folosit greşit pe post de ghilimea de deschidere şi e împerecheată cu
> < ' >. Eu am încercat să elimin acest simbol şi să folosesc
> ghilimelele corecte < „ > şi < " > (sunt sigur că gmail le va strica
> pe cele două, aşa că scriu şi codurile unicode: <U201d> <U201e>).

Perechea ` cu ' este folosită tradițional în limba engleză în modul
ascii pentru a reda perechea lor de ghilimele simple. Se folosește
și în LaTeX cu același înțeles. (La fel ca și cele duble, adică
`` cu ''.)

Ghilimelele. ca și orice alte semne de punctuație care au perechi
(paranteze, acolade, etc.) sînt simetrice față de textul pe care îl
conțin printr-un plan, axă sau punct de simetrie (sau mai multe).
Perechea recomandată de Academia Română nu se încadrează în acest
șablon. Normal ar fi să se folosească „ cu “ și nu „ cu ”, adică
<U201d> cu <U201c> și nu <U201d> cu <U201e>.

> Mai am o întrebare, ar trebui să folosim diacriticele corecte pentru <
> ţ > şi < ş > ?

Evident. Trecînd la Unicode nu văd nici un rost să se folosescă ţ în
loc de ț, și ş în loc de ș. E adevărat ca utilizatorii windows vor
veda căsuțe goale și majoritatea utilizatorilor Unix/Linux care nu au
trecut la UTF-8 vor vedea semne de întrebare, dar eu zic că merită.

Mugurel