Re: Ghilimele româneşti şi ţ-uri şi ş-uri corecte

On 26/06/06, Ionel Mugurel Ciobica <I.M.Ciobica@gmail.com> wrote:
On 26-06-2006, at 12h 54'27", Eddy Petrişor wrote about "Ghilimele româneşti şi ţ-uri şi ş-uri corecte"
> Salutare,
>
> Uitându-mă pe lista de coduri folosite[1] şi mesajele de pe nivelul 4
> am văzut că mai apare printre coduri şi codul pentru tick < ` > care e
> folosit greşit pe post de ghilimea de deschidere şi e împerecheată cu
> < ' >. Eu am încercat să elimin acest simbol şi să folosesc
> ghilimelele corecte < „ > şi < " > (sunt sigur că gmail le va strica
> pe cele două, aşa că scriu şi codurile unicode: <U201d> <U201e>).

Perechea ` cu ' este folosită tradițional în limba engleză în modul
ascii pentru a reda perechea lor de ghilimele simple.

Nu, cele două (U0027, U0060) NU sunt pereche[1].

U0060 e accentul grav
U0027 e aprostrof

Se folosește
și în LaTeX cu același înțeles. (La fel ca și cele duble, adică
`` cu ''.)

Aceea e o convenţie şi nu va genera caracterele în cauză după
compilare, ci caracterele „quote" asociate oricărei limbi.

Ghilimelele. ca și orice alte semne de punctuație care au perechi
(paranteze, acolade, etc.) sînt simetrice față de textul pe care îl
conțin printr-un plan, axă sau punct de simetrie (sau mai multe).
Perechea recomandată de Academia Română nu se încadrează în acest
șablon. Normal ar fi să se folosească „ cu " și nu „ cu ", adică
<U201d> cu <U201c> și nu <U201d> cu <U201e>.

Te rog să treci peste părerile personale legate de acest subiect; la
crearea standardului de tastatură Academia Română a fost contactată şi
perechea din standard a fost cea recomandată şi acum este cea
folosită. Avem un standard, slavă Domnului, nu mulţi au parte de aşa
ceva, hai să nu ne irosim energia cu aşa ceva, avem şi alte probleme
mult mai grave de rezolvat, în loc să ne angajăm în războiaie sfinte
sau cruciade fără rost.

> Mai am o întrebare, ar trebui să folosim diacriticele corecte pentru <
> ţ > şi < ş > ?

Evident. Trecînd la Unicode nu văd nici un rost să se folosescă ţ în
loc de ț, și ş în loc de ș. E adevărat ca utilizatorii windows vor
veda căsuțe goale și majoritatea utilizatorilor Unix/Linux care nu au
trecut la UTF-8 vor vedea semne de întrebare, dar eu zic că merită.

Asta este chiar îngrijorarea mea, compatibiliatea cu Windows. Putem
face trecerea sau va trebui să mai aşteptăm?
Din câte se pare, oricum iso8859-16 şi UTF-8 vor fi codările legale în
România, deci va trebui să fugim de 8859-2.

[1] http://www.unicode.org/charts/PDF/U0000.pdf