Re: [Open-source] Greetings from HEL :-)

Καλησπέρα σε όλους,

Τελικά δεν τα κατάφερα να τήρησω την υπόσχεσή μου να σας στέλνω συχνά
νέα από το Debconf, αλλά ήταν τελικά πολύ δύσκολο να βρώ ξενοδοχείο
που να έχει σωστή πρόσβαση στο Internet. Καθώς ήμουν και συνέχεια στο
δρόμο, έπρεπε τελικά να φτάσω Ελλάδα για να στείλω κάποιο μήνυμα. Τώρα
είμαι πλέον στα πάτρια εδάφη και έχω ξεκουραστεί κάπως, οπότε μπορώ
να αναφέρω τα πιο σημαντικά...

Όσον αφορά το Debconf, ήταν ένα συνέδριο με ~290 άτομα από το Debian
αλλά και άλλους που απλώς ενδιαφέρονται για το project, και φυσικά δε
θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα χωρίς τους μεγάλους χορηγούς όπως
HP, Intel, IBM, Nokia, O'Reilly, Linspire, Xandros, Ubuntu, Progeny,
MySQL, κλπ.
Έγιναν πολλές και ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις, οι περισσότερες από τις
οποίες για πρώτη φορά διατίθενται online σε μορφή video mpeg. Και
μόνο αυτό είναι από μόνο του πολύ σημαντικό καθώς αφήνει σημαντική
παρακαταθήκη στην ιστορία του Debian. Αλλά δίνει και τη δυνατότητα σε
όσους δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν τουλάχιστον να αποκομίσουν κάτι. Τα
αρχεία είναι πολύ μεγάλα και ίσως αξίζει τον κόπο να τα γράψουμε σε
dvd και να τα διανέμουμε κάπως. Αυτή τη στιγμή τα μεταφορτώνω στο
σύστημά μου και μάλλον θα τα γράψω σε ένα dvd. Αν υπάρχει ενδιαφέρον,
ίσως να κανονίσω με κάποιον να τα διανέμει και αυτά τα video, καθώς
αρκετές από τις ομιλίες είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσες.

http://wiki.debian.net/?DebConf5Talks

Όσον αφορά τις εργασίες που έγιναν εκτός παρουσιάσεων, δε μπορώ να πώ
με τί ασχοληθήκαν όλοι οι υπόλοιποι developers αλλά σχετικά με αυτά
που είχα αναφέρει σε προηγούμενο μήνυμα:

> Προσωπικά έχω σκοπό να ασχοληθώ με συγκεκριμένα θέματα, όπως:
> * Skolelinux/Debian-Edu transition sto sarge,

Με αυτό δυστυχώς δεν ασχολήθηκα καθόλου. Για την ακρίβεια δεν πρόλαβα!

> * Full Greek localization στο Skolelinux/Debian-Edu

Αυτό είναι απλώς ένα υποσύνολο του i18n του Skolelinux. Για την
ακρίβεια, αυτό είναι ένα υποσύνολο της όλης προσπάθειας του i18n στο
Skolelinux, το οποίο είναι και το κύριο κομμάτι της ενασχόλησης μου
με το συγκεκριμένο έργο. Η πλήρης υποστήριξη για i18n (φυσικά
συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών) θα είναι αρκετά πιο εύκολη,
μόλις γίνουν κάποιες απαραίτητες αλλαγές στα νέα πακέτα ltsp και
lessdisks. Mετά από συζητήσεις με τον Petter Reindholdsten, βγήκε το
συμπέρασμα ότι η επόμενη έκδοση του Skolelinux (βασισμένη στο sarge)
θα πρέπει να έχει πλέον ολοκληρωμένο το i18n, κάτι το οποίο περιμένω
πώς και πώς για να στήσω το Skolelinux σε σχολεία εδώ πέρα :-)

> * PowerPC port του Skolelinux (incl. localization)

Η Genesi, μια εταιρεία με την οποία συνεργάζομαι σε θέματα PowerPC,
και συγκεκριμένα στο θέμα των Altivec optimizations (SIMD, vector
processing κλπ), μετά από πρότασή μου αποφάσισε να υποστηρίξει ενεργά
το project του Skolelinux. Προχώρησε στη δωρεά 5 συστημάτων Pegasos I
(τα οποία είναι παλαιότερα μοντέλα βασισμένα σε PowerPC G3 και
προήλθαν από upgrades) και 2 νέων συστημάτων Pegasos II (βασισμένων
σε PowerPC G4). Τα συστήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για την
ολοκλήρωση του port σε PowerPC και από αυτά ένα Pegasos II βρίσκεται
στην Γερμανία (στο Skolelinux lab του Kurt Gramlich), ένα Pegasos I
θα σταλεί στη Νορβηγία στον Finn-Arne Johansen (Core Skolelinux
Developer, ο οποίος έχει ήδη ένα Pegasos II) και τα υπόλοιπα (1
Pegasos II και 4 Pegasos I) βρίσκονται στην κατοχή μου για την
υλοποίηση ένος PowerPC Skolelinux network.
Καθώς η συγκεκριμένη εταιρεία πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα ένα
low-cost/low-power (<4Wt) thin-client σύστημα βασισμένο σε PowerPC, η
κίνηση έχει ως σκοπό να προσφέρει μια ολοκληρωμένη λύση με
thin-clients για σχολεία βασισμένη σε Skolelinux/PowerPC. Κάτι τέτοιο
είναι πιο εύκολο από όσο ακούγεται γιατί ο Finn-Arne έχει ήδη μια
beta βασισμένη σε PowerPC. Υπολογίζουμε ότι σε μια περίοδο 2 (max)
μηνών θα έχουμε ένα release στην ίδια κατάσταση με το x86 port.

> * Altivec support στο Debian/Linux

Στο DebConf5, παρουσίασα την προσπάθεια που γίνεται με την υποστήριξη
της εταιρείας Genesi/Freescale (η Freescale είναι το τμήμα της
Motorola που κατασκευάζει τους επεξεργαστές PowerPC, τώρα ξεχωριστή
εταιρεία) για περισσότερη χρήση του Altivec στο Linux/powerpc γενικά,
το Debian είναι ένα testbed. Το Altivec είναι από τις πιο underused
SIMD αρχιτεκτονικές που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή, με πολύ
μεγαλύτερες δυνατότητες από τις αντίστοιχες MMX/SSEx/3dNow!/κλπ.
Αντίθετα με την κοινή πεποίθηση, ότι είναι δηλαδή προορισμένο μόνο
για Multimedia εφαρμογές, το Altivec μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου
καλά και σε γενικές εφαρμογές. Εδώ και περίπου 6 μήνες έχει ξεκινήσει
μια τέτοια προσπάθεια (με πρώτα αποτελέσματα ξαναγραμμένες ρουτίνες
της glibc σε Altivec, τη βιβλιοθήκη libfreevec, με διαφορές στην
απόδοση από 200% ως 2400%!!). Άλλες εφαρμογές αφορούν vectorized
αλγορίθμους hashing (π.χ. Adler32, CRC32, BDB hashing, κλπ), και
μόλις πρόσφατα, vectorized αλγορίθμους ταξινόμησης: προς το παρόν ο
Insertion sort με διαφορά στην απόδοση 400% και σε ειδικές
περιπτώσεις ως και 5400%!! Ήδη βρίσκομαι στην διαδικασία
vectorization του QuickSort, ο οποίος και εκτός άλλων χρησιμοποιείται
στον πυρήνα του Linux για διάφορες εργασίες (scheduling, file
systems, κλπ).

Περισσότερα στο (in progress) paper:
http://people.debian.org/~markos/powerpc/vectorsort.pdf

και η παρουσίαση μου στο Debconf5:
http://people.debian.org/~markos/powerpc/Altivec.sxi

Ήδη ξεκίνησε η διαδικασία οργάνωσης του debconf6 στο Μεξικό, και
μάλλον θα παρατηθεί η ιδέα δύο debconf στο 2006, όπου μάλλον το ένα
θα γινόταν στην Ελλάδα :-)
Οπότε θα πρέπει να ανταγωνιστούμε το Εδινβούργο για το 2007, αλλά με
όσους μίλησα, δεν υπάρχει πραγματικά συναγωνισμός :-)
Ίσως να είναι και καλύτερα γιατί τότε θα είμαστε και περισσότεροι
Έλληνες developers (ξέρω τι σας λέω :-) και θα έχει ωριμάσει
περισσότερο το ελλακ στην Ελλάδα.

Και για να ξεκαθαριστεί κάτι το οποίο ίσως να μην το είχα τονίσει σε
παλαιότερες αναφορές στο debconf και ίσως να είχα αφήσει κενά, το
Debconf είναι Παγκόσμιο συνέδριο, όχι τοπικό. Αν αποφασιστεί να γίνει
σε μια χώρα, δεν είναι καν αναγκαία η συνεισφορά τοπικών φορέων, δηλ.
κράτους ή εταιρειών. Οπότε το αν θα βρεθούν κονδύλια από Ελλάδα είναι
αρχικά αδιάφορο. Φυσικά, καλό θα ήταν να συμμετέχουν και ελληνικοί
φορείς για να αποδείξουμε ότι είμαστε ενεργοί και όχι απλώς
παρατηρητές, αλλά το πρώτο πράγμα που χρειάζεται είναι κόσμος για να
βοηθήσει στη διοργάνωση.

Πέρα από το Debconf, ακολούθησα το μακρύ δρόμο του γυρισμού, περνώντας
από Tallinn (Εσθονία), Vilnius (Λιθουανία), Warsaw/Krakow (Πολωνία),
Βιέννη και Βενετία από όπου και πήρα το πλοίο για Πάτρα! Συνολικά
ήταν ταξίδι 19 ημερών και δεν ήμουν εξ' αρχής απόλυτα σίγουρος αν θα
το έκανα αλλά μετά το debconf είδα ότι είχα όρεξη για περιπέτεια :-)
Ήταν φοβερή εμπειρία και θα το ξαναέκανα ευχαρίστως αλλά δε θα σας
κουράσω περισσότερο με αυτό... :-)