Re: [RFR] po-debconf://openssh

On 02-10-14 22:52, Frans Spiesschaert wrote:
> #. Type: boolean
> #. Description
> #: ../openssh-server.templates:1001
> msgid "Disable SSH password authentication for root?"
> msgstr ""
> "Het voor de systeembeheerder onmogelijk maken om zich in SSH met een "
> "wachtwoord te authenticeren?"

Ik heb liever een zin met "uitschakelen" dan met "onmogelijk maken". Het
is maar configuratie. Bijvoorbeeld:
Wachtwoordauthenticatie over SSH voor de systeembeheerder uitschakelen?

> [...]
> "key authentication for root."
> msgstr ""
> "Eerdere versies van de openssh-server lieten de systeembeheerder toe om zich "
> "over SSH te authenticeren met een wachtwoord. Voor nieuwe installaties is de "
> "standaard nu \"PermitRootLogin without-password\". Deze standaardinstelling "
> "maakt het voor de systeembeheerder onmogelijk om zich via een wachtwoord te "
> "authenticeren. Maar dit ontregelt geen systemen met een SSH-configuratie die "
> "expliciet vereist dat de systeembeheerder zich authenticeert via een "

Ik zou die laatste zin wijzigen in:
Deze instelling heeft geen impact op systemen waarbij de
SSH-configuratie expliciet vereist dat de systeembeheerder zich
> [...]

> "change if you do not need to do that."
> msgstr ""
> "Deze wijziging maakt systemen veiliger tegenover aanvallen met de brute "
> "kracht (met een wachtwoorden-woordenboek) op de systeembeheerder, een zeer "
> "courant doelwit voor zulke aanvallen. Maar het kan systemen onbruikbaar "
> "maken die ingesteld werden vanuit de verwachting dat de systeembeheerder SSH "
> "kan gebruiken met authenticatie via wachtwoord. Enkel wanneer u dit laatste "
> "niet nodig heeft, mag u deze wijziging doorvoeren."

s/met de brute kracht/met brute kracht/
Volgens mij kan wachtwoordenwoordenboek gewoon aan elkaar.
Een systeembeheerder mag doen wat hij wil. Ik stel voor "zou u .. kunnen"