Re: ubuntu upload

Hallo allen,

Inderdaad is er de laatste tijd - i.e. het afgelopen half jaar? -
weinig activiteit geweest op deze mailing-lijst. Mijn ervaring is dat
er weinig animo is om dit werk te doen en er ook weinig nieuwe
vertalers bijkomen. Ik denk dat dit te maken heeft met een zeer grote
drempel om te kunnen beginnen, die gevormd wordt door onduidelijkheid
omtrent het project.

Ikzelf heb er heel erg lang over gedaan om het vertaalproces onder de
knie te krijgen en om eerlijk te zijn is het mij nog steeds
onduidelijk welke pakketten nog vertaald moeten worden, welke al
vertaald zijn en welke pakketten we over kunnen nemen van vertalers
die niet meer actief zijn binnen dit project. Om dit project dus weer
op gang te krijgen lijkt me een goede informatievoorziening erg
belangrijk. Om te beginnen zou deze [1] pagina rigoreus herschreven
moeten worden. (Voor zover ik weet is deze website al "in opbouw"
sinds mijn eerste contact met deze mailing-list ongeveer twee jaar
geleden...) Het is voor zover ik weet de enige bron van informatie
voor nieuwkomers aangaande het vertaalproces (en natuurlijk de lijst
met pseudocodes op http://dutch.debian.net) en is op veel punten erg
onduidelijk. Indien nodig ben ik bereid om deze taak op mij te nemen,
met hulp van de gevestigde orde uiteraard.

Een samenwerking met het Ubuntu-team lijkt mij zeer verstandig en
uiterst nuttig, aangezien Ubuntu gebaseerd is op Debian en de
vertalingen veel overeenkomsten vertonen. Ik weet niet exact hoeveel
de Ubuntu-vertalingen verschillen van de Debian-versies, maar ik ga
ervan uit dat de basis in het Debian-project ligt. Daarom lijkt het
mij niet meer dan logisch om voor te stellen de coördinatie van de
vertalingen door het Debian-project te laten lopen en vervolgens
slechts Ubuntu-specifieke aanpassingen laten aanpakken door het
vertaalproject aldaar. Zo houd je de bron van vertalingen
overzichtelijker en maak je de organisatie voor de
upstream-maintainers niet moeilijker dan het al is. Waar een
Ubuntu-specifieke aanpak immers niet nodig is, zou je deze het beste
weg kunnen laten, toch?

Ik zou graag reactie zien van de rest van het Debian-team. Het zou
zonde zijn als dit project dood zou bloeden met het teloorgaan van een
Nederlandse versie van Debian als gevolg.

Groeten,
Eric.

[1] http://www.debian.org/intl/dutch/index.nl.html