Re: [DICO] character set (WAS: Re: [RFR] po-debconf://glibc (8 strings, 1 nieuwe))

On Wednesday 11 April 2007, Benno Schulenberg wrote:
> Om verder te gaan met wat gisteren is blijven liggen...

> Het argument is juist andersom: alle karakters zijn tekens, maar
> niet alle tekens zijn karakters (naar mijn mening).

ah, ok, las je eerder mail als teken = simpel karakter = mogelijk
ingewikkeld, had ik je dus verkeerd begrepen

vandale definities geven je overigens gelijk dat teken meer algemeen is,
maar dan wel weer te algemeen (zie onder)

> Dus alle verzamelingen van tekens -- ook die waar karakters in
> voorkomen -- zijn tekensets.  Karaktersets zijn daar naar mijn gevoel een
> deelverzameling van.

ka·rak·ter (het ~, ~s)
4 letter, figuur, symbool => schriftteken

schrift·te·ken (het ~)
1 teken in een schriftsysteem => karakter

karakter en schrifteken zijn dus synoniemen, en geven precies aan wat er in
een 'character set' zit [1]

teken op zich is te breed (ook al aangegeven door de specificatie
schriftteken)

te·ken (het ~, ~en/~s)
1 iets waardoor zich een feit, een gevoel enz. openbaart
2 voorteken
3 voorwerp of figuur, ter onderscheiding of om de aandacht op iets, iem. te
vestigen
4 middel om een wens of een bevel kenbaar te maken
5 zichtbaar of hoorbaar middel om zijn gedachten uit te drukken => symbool
6 sterrenbeeld van de dierenriem
7 [wisk.] figuur ter aanduiding van een grootheid, van een bewerking of een
betrekking

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Character_(computing)

> De woorden "cijferreeks", "letterreeks" en "fietswiel" -- om maar
> wat te noemen -- staan ook niet in de online Van Dale.  Maar dat wil
> nog niet zeggen dat die woorden niet bestaan.

mijn punt hier was dat string in de vandale staat, dus string vervolgens
vertalen met een niet erkend woord is ... geen goede rechtvaardiging voor
iets dat bouwt op die niet-erkende vertaling (staat natuurlijk los van het
feit dat de vandale niet alle woorden bevat)
--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)