Re: [DICO] root-: conclusie

On 2004-01-08 18:53, Wouter Verhelst wrote:
> Hoi iedereen,
>
> Met de laatste mail over dit onderwerp gedateerd 24/12, lijkt het me
> duidelijk dat iedereen z'n zegje gedaan heeft. Het is sinds die laatste
> thread echter akelig stil geworden op deze lijst...
>
> Om terug wat leven in de brouwerij te krijgen stel ik voor dat we tot
> een conclusie komen. Samenvatting: er waren uiteindelijk 3 voorstellen
> voor vertaling van de prefix "root", met name
>
>       * hoofd-
>       * wortel-
>       * basis-

wat mij betreft liefst wortel- (voor niemand een verassing denk ik? :), en
anders basis-, hoofd- kan ik me helemaal niet in vinden

> met elk hun argumenten pro en contra:
>       * "hoofd-" is een vertaling die volgens sommigen, mezelf incluis,
>         meer in gebruik (en dus beter ingeburgerd) is bij andere
>         vertaalteams, zoals o.a. die van Windows, MacOS, en KDE. Om die
>         reden kan het beter zijn om, ter wille van de consistentie, ook
>         "hoofd" aan te nemen. Daartegenover staat dat "hoofd-" volgens
>         anderen geen goede vertaling is van de prefix "root-", vermits
>         het een deel van de betekenis, en vooral de metafoor, in het

IMHO het belangrijkste deel van de betekenis

> [...]

>         als mogelijk compromis. Voordeel is dat het dezelfde metafoor
>         behoudt die ook in wortel terug te vinden is, maar heeft als
>         nadeel dat het niet dezelfde populariteit kent als voor de keuze
>         "hoofd-" wel het geval is.

> [1] vermits ik er zelf nogal nauw bij betrokken was, lijkt het me niet
> onwaarschijnlijk dat ik een aantal dingen verkeerd uitgelicht heb. Als
> dat het geval is, gelieve me daar dan op te wijzen, maar liefst zonder
> extra argumenten naar voren te brengen (anders houdt deze discussie
> nooit op, en da's nu net niet de bedoeling :-)

LOL, elke lijst heeft z'n eeuwige 'holy wars' nodig niet? :-P
- --
Cheers, cobaco

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)