Re: [DICO] symbolic link && hard link

Op ma 13-10-2003, om 23:16 schreef cobaco:

> symbolic link = snelkoppeling
>
> wat betreft symbolic link zijn volgende gebruikt:
> - - snelkoppeling
> - - symlink
> - - symbolische link
>
> persoonlijk vindt ik snelkoppeling de beste term, omdat die bekent is bij
> gewone gebruikers),

Je verwijst naar een Windows-snelkoppeling?

Ik ga daar niet mee akkoord. Het probleem van shortcuts is dat ze
geïmplementeerd zijn op een heel vieze manier; open een shortcut in een
editor, en je krijgt te zien wat er on-disk in die shortcut staat, in
plaats van datgene waar die shortcut voor staat. Er zijn een aantal
situaties waarbij dat ook voor een gebruiker die niet zo goed met
computers vertrouwd is, duidelijk wordt, en ik ken een aantal gebruikers
die om die reden niks van shortcuts moeten weten.

Symlinks zijn een heel andere situatie. Waar je bij een shortcut
speciale dingen moet doen om het bestand waarnaar verwezen wordt, te
vinden, moet je bij een symlink juist speciale dingen doen om de
meta-informatie van die symlink te verkrijgen. Da's een duidelijk
verschil, en de moeite waard om duidelijk gemaakt te worden.

Twee andere argumenten vóór symbolische koppeling en tégen snelkoppeling
zijn enerzijds dat die term al beter ingeburgerd is (op be.comp.os.linux
zie ik dat regelmatig langskomen, hoewel ikzelf eerder 'symlink' ga
zeggen), en dat het anderzijds je probleem met 'hard link' uit de wereld
helpt. Daarnaast is het wel zo dat de term 'symbolische koppeling'
voldoende dicht bij 'snelkoppeling' ligt opdat mensen die de term nog
nooit gehoord hebben, wel min of meer kunnen begrijpen wat die betekent.

Akkoord.
--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org