Re: Re: en fråga till

On Mon, 21 Oct 2002 [12:39],
    Johan Persson (johan.persson@hooya.com) wrote:

> Jag har alltså ingen internet access här (sitter på min winXP installation)
> När jag växlar till linux så kommer jag inte åt nätet, vilket gör att jag
> inte kan
> ladda hem något program som hjälper mig konfa nätverket.
>
> Jag behöver alltså till att börja med hjälp med att konfa det för
> nätverket..
>
> jag har ett fast internt IP som jag ansluter till en gateway ..
> ähh här e mina uppgifter för windows, försök o hjälp mig :)
>
> IP 192.168.0.3
> GATEWAY 192.168.0.254
> DNS 195.42.198.5
> [...]

Editera /etc/network/interfaces
Lägg till, eller ändra beroende på om det finns eller inte.

auto eth0
iface eth0 inet static
    adress 192.168.0.3
    netmask 255.255.255.0
    network 192.168.0.0
    broadcast 192.168.0.255
    gateway 192.168.0.254

Editera /etc/resolv.conf
Lägg till, eller ändra beroende på om det finns eller inte.

nameserver 195.42.198.5
nameserver 195.42.198.10

Sedan tar du upp interfacet med de nya konfigurationerna med:

ifup eth0

Många av sådana här vanliga frågor hittar du enklare genom att använda
google.com och läsa vanliga manualer. Då slipper du fråga om allt, och
allting.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX