Re: resolv.conf resettas

At 13:19 2002-10-15, Fredrik Jonson wrote:
On Tue, 15 Oct 2002, Ivar Alm wrote:

> Provade sätta nodns i pump.conf för eth0, så att inte resolv.conf ska
> uppdateras, och ändrade resolv.conf manuellt, men det känns inte som rätt
> väg. Det fungerade i vilket fall. Jag hade kvar mina dns'er i resolv.conf
> efteråt.

Det är rätt väg om du inte vill att pump ska ändra i resolv.conf.

> Funderar på om win-burken skickar sitt eget interfaces ip som dns. Det
> verkar korkat då jag satt mina två dns'er i tcp-inställningarna på det
> interfacet.

Det verkar onekligen som om din win-burk är felkonfigurerad och inte
lämnar ifrån sig rätt dns-inställningar till dump.

Vad säger '/sbin/pump -i eth0 --status'? Om du får rätt namnservrar
från dhcpservern så ser du dem i listningen av det kommandot.

Det enda jag ser i den listningen är 192.168.0.1 som nameserver, men det är interfacet på win-burken, så det funkar inte så bra... Har ingen aning om hur jag konfigurerar det i win, men jag får leta lite. Hoppas bara att det kan lösas med win2kPro, så jag inte behöver win2kServer för detta.

Alla andra uppgifter är ok, det är bara dns'erna som spökar.

//I
-
Ivar Alm          ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden      ! Do you really want to go there?              !
http://www.acc.umu.se/~octo