Re: resolv.conf resettas

At 10:59 2002-10-15, Anders Lindahl wrote:
On Mon, Oct 14, 2002 at 10:09:58PM +0200, Ivar Alm wrote:
> Kanske kan få hjälp med en liten newbiefråga. Jag måste för närvarande
> editera resolv.conf manuellt varje gång jag startat datorn. Varför? Var ska
> jag ange mina nameservers så att de blir "permanenta"?

En gissning; du kör dhcp va? Åtminstonde dhcp-klienten pump skriver över
resolv.conf med data den får från dhcp-servern. Man kan ändra detta
beteende genom att peta in inställningar i /etc/pump.conf (exempel från
pump(8)):

       # sample /etc/pump.conf file

       domainsearch "my.own.org own.org at.work.com"
       retries 3

       device eth1 {
           nodns
       }

Jo, kör pump, iaf enligt top.
Testade lägga till mina dns'er i pump.conf, och det den lade till i resolv.conf var dessa ip-adresser efter raden 'search'. Detta löste inte några problem. Det jag måste sätta är nameserver-raderna...
Verkar inte gå att komma åt via pump.conf.
Provade sätta nodns i pump.conf för eth0, så att inte resolv.conf ska uppdateras, och ändrade resolv.conf manuellt, men det känns inte som rätt väg. Det fungerade i vilket fall. Jag hade kvar mina dns'er i resolv.conf efteråt. Funderar på om win-burken skickar sitt eget interfaces ip som dns. Det verkar korkat då jag satt mina två dns'er i tcp-inställningarna på det interfacet.

//I
-
Ivar Alm          ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden      ! Do you really want to go there?              !
http://www.acc.umu.se/~octo