SORRY, SENT TO WRONG LIST!!!!! W95 Ext'd-partisjon stjeler 90% av lagringsplass

Til onsdagen skal jeg hjelpe en venn med et partisjonsproblem på hans
skolelinux maskin. Problemet hans er:
Han har en harddisk med ca. 10GB plass, men han har kun 800MB tilgjengelig
(montert som to disker på / og /usr).  De manglende MB'ene er gjemt i en
partisjon som vises med kommandoen 'fdisk -l /dev/hd*', partisjonen
(dev/hda2) er en   W95 Ext'd     partisjon. På onsdag skal jeg hjem til
han å forsøke å reparere problemet ved å montere denne partisjonen som /,
og dermed kanskje gi han mer diskplass.

Jeg har aldri vært borti en slik partisjon før, er den nødvendig på neo
måte for systemet? Kan jeg helt uten videre slette den og så montere den
som en ny partisjon? Hadde sett for meg følgende operasjoner:

# mkfs.ext3 /dev/hda2
legge til partisjonen i  /etc/fstab, montert som /

Må jeg passe meg for noen feller? Hva skal jeg gjøre med dataen som
allerede ligger i / og /usr?

Om det letteste er å reinstallere skolelinux, gjør jeg gjerne det, men
ønsker å klare det med minst mulig arbeid.

Mvh. Vegard