RE: Windows Vista ve Debian gelecekte ne olacak?

	Merhaba....

> [...]
> yaparsaniz arka planda calismaya devam eder ve mütemadiyen dosya
> sistemini izleyip bir degisiklik oldukca indeksleri günceller.

> Bu sekilde grep'in cok ötesine gecmis olursunuz, XP'de de vardir
> herhalde, MS Win 2000'lerde oldugunu biliyorum cünkü bir ara
> bununla hayli ugrasmistim. Sistemi bir kez indeksledikten sonra
> artik dosya icinde gecen sözcüklere göre dosya arama tarama
> gayet hizli sekilde gerceklesir (hatta bir ara bir Dr. Dobb's Journal
> makalesinde o sistemi gelistiren adamin yazisi vardi Index Server'daki

	Yukarıda bahsettiğiniz uygulama oldukça ilgimi çekti sadece dosya
isimlerini değil metin dosyalarının içeriğinide saklıyor sanırım? ve
değişiklik yapılan dosyaları ya on access yada bir şekilde takip ediyor
olmalı eğer öyle ise oldukça hoşmuş açıkcası ...  her neyse konu bu
değil. Sonradan eklenen satır: Aslında aşağıdaki e-posta da konu ile
ilgili olmaktan çıktı. Şimdiden rahatsız olanlardan özür dilerim

> GAIM pek kullanmiyorum ama Desktop, vs. kolay görünür
> bir yere kaydetmiyor mu? Eger öyle yapmiyorsa bile
> bunu ayarlayamiyor musunuz,

Size nereye kaydedeceğini soruyor zaten ve ön tanımlı olarak ~ dizinini
işaret ediyor.
ama size sunmuş olduğu grafik arabirim kişinin alışkın olduğu grafik
arabirim değil bu da kişide tedirginliğe ve daha öncede belirttiğim gibi
ne yapacağım şimdi? gibisinden davranmasına yol açabilir.

> Uzerine cift tiklamak aklina gelmemis... Pekiyi MS Windows'ta
> nasil aciyormus ayni .zip dosyasini? Kusura bakmayin, eger 6
> yildir bilgisayar kullanan bir insan refleks olarak bir dosyaya
> cift tiklamiyor ya da sag fare tusu ile tiklamiyorsa bence
> linux'tan filan bagimsiz, enteresan bir durum o.

Galiba konunun ortalarında bir yerlerde belirttiğim bir cümleyi
atlamışsınız bunları değerlendirirken. bir daha tekrar etmemi ukalalık
olarak almazsınız sanırım.

"Son kullanıcı gözü ile bakarsak:

Linux bir garip dünya. Konsol var, terminal var şu var bu var ssh var,
sonuç korku tedirginlik ve sanki hayatında ilk defa bilgisayar
_kullanıyormuşçasına hissettikleri_ heyecan."

	Buradaki "şu" ve "bu" yu kafanıza göre değerlendirin ve boşlukları
doldurun. ve kendinizin ilk kez bilgisayarın karşında ki yabancılığınızı
düşünün.

	Ben bu gün bir ms windows makinenin karşına geçtiğimde hiç bir şey
yapamam sadece ie yada firefox açabilir ve internette gezinebilirim bir
uygulama kurulurken verdiği eksik dll hatasında ne halt edeceğimi onu
nasıl bulacağımı bilemem ve sonunda küfür eder ve makineyi kapatırım
çünkü bilmiyorum ve tedirgin oluyorum hepsi bu.

> "Winamp yok, XMMS diye WinAmp'in daha gelismisi var" dersiniz
> olur biter.

?????

> CDsi )
>
> Masaüstünde windows tarzi, bilgisayarim, oradan CD vs. görünmüyor
> mu GNOME'da takoz gibi ikonlarla?

> Arkadasiniz, son 6 yildir bilgisayar
> taktigi her CD'nin otomatik olarak bir File Explorer actirdigini mi
> görmüs?
> Her CD'de autorun.inf yok ki. Bir kere CD'yi nasil görecegini
> gösterirsiniz, ayni yöntemi sonraki 35.345 CD icin kullanabilir,
> öyle degil mi?
	Bazen ne yazıkki değil. mesela audio cd leri mount edemezsiniz
gnome-vfs leri ile içeriğini görüntüleyebilirsiniz ama sanırım buda yeni
eklenen bişi eskiden olduğunu hatırlamıyorum. ayrıca sanırım gnome
kurduğumu düşündünüz gaim istemcisinden dolayı ama kde kurmuştum. (konu
yine bu değil konu yabancılık ) birde hikaye 3 e bir göz atın.

	Peki daha önce aynı CD' yi Ms windows ta açmış izlemiş vs. yapmış ise
ve içerisinde autorun.inf olup olmadığı hatta onun ne işe yaradığı onu
ilgilendirmediği halde o cd'nin MS windows ortamında takıldığında zınk
diye bişiyleri çıkarttığını/çalıştırdığını/izlettiğini biliyorsa? Aynı
şeyleri beklemesi biraz tuhaf gelebilir ama çok ta tuhaf şeyler değil
bunlar... ( unutmayınki sekreter jale veya ev kullanıcısı hale hanımdan
bahsediyoruz. Ve kimse autorun.inf dosyasını bilmek zorunda değil.)

> oda)
>
> Win98...
>
> Bence arkadasiniz

    Akrabam'dı kendisi.

>  iyi dayanmis, bu anlattiklariniza bakilacak olursa
> ben kendisinin Win98 haricinde bir MS Windows isletim sistemi
> kullanabileceginden
> de süpheliyim zaten.

	Burada kullanımın ne olduğuna bağlı bir şeyler var benim saatlerce
hatta günler haftalarca yapamayacağım ofis uygulamaları ile olan işleri
MS office ile gayet hızlı ve tık tık çok güzel halledebiliyor. OOo dada
çok fazla zorlanmadı açıkcası sadece 2/3 günlük bir yabancılık çekti ve
nerede ise aynı hızda işini görmeye başladı.  ben bunu yapamam ama
debian makineme bir svn sunucusu kurmamda 4 dk. mı almadı. Bilgisayar
kullanımı derken kimin ne için hangi uygulamaları hangi seviyede
kullandığına dikkat etmek gerekiyor. Beklentileriniz ve araçlarınız ...
Dikkat etmediğiniz nokta sanırım bu.

	Şimdi yine yukarıda tekrarladığım  konuya dönelim yani yabancı bir
ortamda çektiğiniz sıkıntılar vs. hikaye 2. ( sanırım bu konudada beni
salak yerine koyacaksınız )

	Bir adet mac g3 makine geldi bir takim yedekler alınıp üzerine bir
linux dağıtımı kurulacaktı ve bizim patronun arkadaşına aitti... 3 kişi
yaklaşık olarak 15 dakika Bilgisayarın neden çalışmadığını acaba bunun
açma düğmesinin nerede olduğuna dair arama yaptıktan sonra telefon edip
sahibine sorduğumuzda klavyenin üstünde olduğunu söyledi. ??? bu sizce
nedir? salaklık? hayır sadece yabancı bir yerdeki tedirginlik
tecrübesizlik. Sizi afrikanın balta girmemiş ormanlarına götürseler
orada gördüğünüz acayip pek çok hayvandan kuştan korkarsınız
çekinirsiniz oysaki belki hiç tehlikeli değildirler. yada aa ne güzel
dediğniz bir şey sizi öldürebilir.

	neyse hikaye'nin bir bölümü daha..
bir pencereyi kapatmak için 3/5 dk. boyunca nereye tıklayacağımı aradım
çünkü ekranın sağ üst köşesine bakıyordum. nereden bile bilirdim ki sol
tarafında olduğunu? sordum öğrendim. salaklık? bence evet.

Şimdi size de şimdiye kadar hiç kullanmadığınız hiç uğraşmadığınız bir
uygulama/ işletim sistemi verseler sizde tuhaf ve acayip sorular
sorabilirsiniz bunda garipsenicek bir şey yok aslında. hatta cevap
verenlerde size bıyık altından gülebilir.

hikaye 3.

	Daha önce hikaye 1 dede belirttiğim nedenlerden birazda kendilerinin
isteği üzerine bir akrabama ( p1 233 mmx 96 MB sd ram olan bir makine)
mdk kurmuştum ( o sıralar mdk kullanıyordum ) makine iki kişi tarafından
kullanılacaktı ( hanımı ve kendisi)
ve hanımı bilgisayarı en kısa sürede dağıtmakla tarafımdan imlenmişti
( herhangi bir ms işletim sisemini 5 gün içerisinde dağıtabileceğini
iddia ediyorum ve bu dağılma sonrası sanırım Ms ekibi bile
toparlamayamaz sistemi :) ) her ne ise ilk önce iki kullanıcı açtım ve
her ikisininin de şifrelerini sadece kendilerini söyledim kmail vs.
ayarlamalarını yaptım OOo yu yükledim. internet bağlantısını ayarladım.
15 gün içerisinde olanlar.

hatun kişi ( eşinden hiç bu tür sorular almadım çünkü o sadece OOo da
bazı hesap tablosu işlerini yapmak için kullanıyordu sistemi) demetler:

	benim çok sevdiğim bir oyun var o oyun bunda çalışırmı yada benzeri
varmı? hayır ama şunlar var. ... vs. sonuç gidilir tonla oyun ( gnome/
kde oyunlarından daha fazla oyun olması sağlanır gnugo vs. kurulur
gelinir) kmahjong vs. oyunları oldukça sevilir.

	ya bu şeyler çok güzelde bu iki kullanıcı olayı bizi sıkıyor şunu tek
kullanıcı olarak ayarlarmısın? sonuç gidilir dosyalar kopyalanır kmail
vs. ayarları düzeltilir ve bu arada da nasıl yapılacağı anlatılır ki bir
daha beni aramasınlar. istedikleri gibi sistem ayarlanır.

	kde-look.org ta çok güzel şeyler buldum bunlar tar.gz dosyası bunları
nasıl kuracam?. cevap bende bilmiyorum o sitede mutlaka bir howto yada
install dosyası bişiyi vardır onu bul oku.

	3 ay sonra gittiğimde artık kde yi tanıyamaz oldum öyle yerlerini
keşfetmiş ve değiştirmiş ki gözlerime inanamadım ( 1 seneden fazla kde
kullanıyordum oysa)

	6 ay sonra ( birazda haklı olarak) makine tekrar Ms windows  (ya 95
yada 98 di hatırlamıyorum) oldu çünkü mdk dağıtımı o makine için biraz
fazla ağır kalıyordu bir uygulama vs. 3 dk. dan önce açılmıyordu ama
oldukçada memnundular çünkü bazı ms de izleyemedikleri filmleri ve
dinleyemekdileri audio cd leri dinleyebiliyorlardı  ( evet bir kaç audio
cd si ms ile anlaşmalı idi ve o cd leri ms windows yüklü bilgisayarlarda
dinleyemiyor mp3 yapamıyordunuz linux ise bunları takmıyordu. ) tek
sorunları ( firefox yoktu o aralar) bir alış veriş sitesini tam anlamı
ile kullanamamaları idi ama eşi bu durumdan oldukça memnundu (java
script ile ilgili bir kaç sorundan dolayı) :)   hatta şimdilerde o
makine hepten bozuldu ve yeni bir makine alacaklar sanırım makineyi ben
toparlayacam ve makineye debian/suse veya yine mdk kuracağım
( hangisinin cd lerini bulursam artık çünkü dial up kullanıyorlar )

Siz bir erkek olarak bilgisayara nasıl bakıyorsunuz, beklentileriniz
nedir bilmiyorum ama bir şekilde çevrenizdeki kadınlardan 15 günlük
kullanmalarını rica edip her şey hakkındaki görüşlerini bir yerlere not
alın çünkü bunlar aslında oldukça önemli şeyler. düşünün bu aralar
otomobil firmaları kadın tasarımcılar alıp iç tasarımı renkleri vs. leri
hep onlara yaptırmaya çalışıyorlar çünkü bir kadının gözüyle her şey çok
farklı.

Hıms... Bu arada konu dışına baya bir çıkmışım bu durumdan rahatsız
olanlardan özür diliyorum.

	Saygılar && İyi çalışmalar
	Timu EREN (a.k.a selam )