Re: Debian Turkiye Gezegeni

Merhaba,

* Selcuk Erdem [Sun, Jul 17, 2005 at 07:14:24PM +0300]
> Merhaba,
>
> Elinize, aklınıza sağlık şimdiden. Herhalde önemli artıları olacaktır

Aslinda bu konuda bizi sagolsun Ercin Eker tetikledi. Debian kullanicilari
icin istifadeli olabilecegini umut ediyoruz. Tabi bunu en iyi zaman
gosterecek. Icerisinde bol bol Debian ipuclarinin, Debian'a yazilimlarin
kurulumunun, yapilandirilmasinin yer alacagi, Ozgur Yazilim camiasindan
diger notlarinda paylasilacagi bir gezegen heralde iyi olur :)

> Debian kullanıcıları için. Benim sormak istediğim, yer alacak blogların
> uyması gereken bazı *teknik* şartlar var mı? Hiç anlamadığım konular
> ama, örneğin ben bazı bloglarda Türkçe karakter sorunları görüyorum.
> Bazı feedlerin gezegen sayfalarını bozduğunu da gördüm; sayfayı
> genişletmeleri gibi...

Cok yerinde bir soru, bu konudaki aciklamayi daha sonra yapmayi
dusunmustum ancak sanirim bununla ilgili birseyler soylemek yerinde olur.

Sistemin alt yapisini olusturan PlanetPlanet (ve PlanetPlanet'in
kullandigi feedparser gibi araclar) su an icin mukemmel denilebilecek
bir kivamda degil, bu sebeple zaman zaman blog feed'lerinin ayristirilip
siteye yerlestirilmesinde problemler olabiliyor. Ornegin blog girdinizde
yer alabilecek bir karakter blogunuzun ayristirilamasina sebep olabilir.
Bu tur karakterlerin neler olabilecegi konusunda su an orneklendirme
yapmak guc ancak zaman zaman bu tur sorunlar ortaya cikabiliyor boyle
durumlarda problemi gezegen alt yapisi uzerinde veya sizin tarafta
halletmeye calisacagiz. Bunu kullandigimiz sistem mukemmel degil,
eksikleri var zaman zaman ortaya cikabilecek aksakliklara hazirlikli
olmak gerek diye yazdim, elbette bu durum zaman icerisinde
iyilestirilecek. Su an bu noktada cok hizli cozum olarak yapilabilecek
cok fazla sey yok.

Bu hatirlatmadan sonra sizin esas ogrenmek istediginiz konulara gelecek
olursak;

* gezegen.debian.org.tr'de CSS'in imkan verdigi olcude bize gelen
feed'leri belirli bir duzene sokmaya calisiyoruz. Ornegin <pre> etiketleri
ile kullandiginiz ve kimi zaman uzunca bir satir olarak ortaya cikan
komut ciktilari, ekran goruntuleri gibi iceriklerin belirli bir genisligi
gecmesi durumunda ekrani tasiracak olan kisimlarinin scroll edilebilecek
hale gelmesini saglamaya calisiyoruz. Ancak bu onlemler bazi durumlarda
kifayetsiz kalabiliyor, ornegin blog girdinize koskoca bir resim eklemeniz
durumunda soz konusu resim gezegen.debian.org.tr'nin sayfa yapisini
bozabilir ekrani saga kaydirabilir. Bu durumlara uyelerimizin dikkat
etmesini rica ediyoruz. Blog girdilerinizden sonra kendi sitenizde de
durumu kontrol etmeniz gozunuze carpan bir aksaklik varsa aninda
girdinizde bunu duzeltmeniz gezegen.debian.org.tr'nin de daha saglikli
olmasi acisindan onemli. Bunun  otesinde daha farkli HTML hatalari
(veya hileleri) ile de gezegen'in icerigine etki edecek goruntu
bozukluklarinin olusmasi mumkun ancak bu durumu hep birlikte kontrol
etmeye calismaliyiz.

* Gunluk girdilerimizde yer alan resimler varsa bu resimlerin yolunu
belirtirken yerel sistemimize gore degil, http:// ile genel olarak
belirtmeliyiz aksi durumda sizin girdinizde goruntulenen bir resim gezegen
uzerinde hatali yol sebebi ile goruntulenemez.

* RSS Feed'lerinin utf-8 olarak uretilmesi yerinde olacaktir. Uretilen
RSS Feed'ini http://feedvalidator.org adresinden kontrol ederek "This
is a valid RSS feed" gecerliligini almak iyi olur.

* Gunluk girdilerinin iceriginin, girdi yapildiktan hemen sonra kontrol
edilip olasi aksaklik veya hatalarin aninda duzeltilmesi onemli aksi
taktirde bir girdinizdeki gozunuze carpan bir hatayi iki gun sonra
duzeltirseniz o girdinin girdi zamani degisiklik gosterecegi icin
gezegen'de iki gun once ust sirada yayinlanmis olmasina ragmen yaptiginiz
ufak bir degisiklik ile iki gun sonra ayni icerik yine ust siralarda
yayinlanabilir. Bu da zorunlu kalinmadikca tavsiye edilmeyen bir durum.
Kisada gunluk girdilerinde cok sIk degisiklik yapmamamiz gerekir. Ilk
girdiyi yazarken etmek dikkat ve bu konuda titizlik gostermek en dogrusu
olacaktir.

* Yukarida belirtmeye calistigim durumu illaki uygulamak durumunda
oldugunuz bir gunluk girdisi olursa, yani uzerinde bir kac gun sonra
degisiklik yapmaniz gereken bir girdi olursa o girdinin mktime degerini
geriye cekebileceginiz, veya orjinal haline getirebileceginiz araclari
kullanmaniz onerilir. Herkes muhtelif gunluk yazilimlari kullaniyor,
hepsinde bu tur ozellikte araclar varmi bilemiyorum ancak mesela ben
PyBloxsom uzerinde "fixfiletime" veya "editfile" araclari ile
bir kac gun sonra uzerinde degisiklik yaptigim gunluklerin mktime degerini
degistirip, mevcut sirayi bozmamasini sagliyorum.

* Gunlugunuzu tuttugunuz makinenin sistem zamanini en bastan en dogru
sekilde ayarlamaniz faydali olur. Sizin feed'inizde yer alan sistem
zamanina gore kendi tarafimizda sistemin ofset degerini ayarlayip
gunluklerin en dogru sira ile ekrana goruntulenmesini saglamaya
calisiyoruz. Sizin gunlugunuzu tuttugunuz sistem saatinde daha sonralari
yapacaginiz onemli degisikliklerde ufakta olsa yine sirada kaymalara
sebep olabilir.

Su an icin hatirima gelenler bunlar, belki cok fazla dikkat edilmesi
gereken nokta varmis gibi gelebilir gozunuzu korkutmasin bu yukarida
saydiklarimin cogunu artik mevcut gunluk yazilimlarin pek cogu yerine
getirebiliyor. Ozellikle son zamanlarda gunluk yazilimlarinda epey
gelismeler oldukca, cogu islem daha kolay hale gelmeye basladi.

--
Saygilarimla,
Serdar Aytekin