Re: Debian'da Türkçe Yazmak: Bir iki küçük sorun

* Ozhan Fenerci [2005-11-30 15:07:37+0200]
> Asagida önerdiginiz yöntemi uyguladim. Fakat degisen bir sey olmadi.
> Xemacs21-mule ve Scite eskisi gibi davranmaya devam ediyor.
> Xemacs21-mule'da diger fontlari da denedim. Xemeacs'da  ,"g,ü,i,ç,ö"
> gibi türkçeye özel karakterleri diger  harflere göre orantisiz
> gösteriyor. Scite'da ise türkçeye özel bütün harfler silik çikiyor.
> PC'de su an Debian 3.0/testing kurulu.
                    ^^^^^
"Debian 3.0/testing" anlamli bir adlandirma degil.  Onceden soylemistim,
yine soyleyeyim.  Debian 3.0, Woody kod adiyla anilan _eski_ stable
surumdur; 3.1 ise su anki stable surum, ismi Sarge.  Adlandirmalarda
basit kural su: surum numarasi (3.0, 3.1 gibi) veya surum kod adiyla
(Woody, Sarge) _birlikte_ arsiv isimlerini (stable, testing, unstable)
kullanmayin.  Yani sadece Debian/testing vb. ifadeleri kullanin.  Bunu
on bilgi olarak geciyorum, cunku muhatabinizin kafasi karisabilir.

> Sistemime türkçe destek için kullandigim iki kaynak var.Bunlar:
> 1)Türkçe NASIL(yazan: Nilgün Belma Bugüner, Deniz Akkus,Recai Oktas)
> 2). Debian Türkçe mini-nasil(yazan:Recai Oktas). Bu iki belge olmasa
> herhalde hala MS windows'da geziniyor olacaktim.
>
> Merak ettigim bu iki belgelerin yeni Debian sürümlerine
> uygulanabilirligi;örnegin,debian 3.1/testing sürümü.

Debian 3.1 ve sonrasi surumler icin o belgede Debian2la ilgili olarak
verilen bir kisim bilginin guncellenmesi gerekiyor.  (Uygun bir vakitte
bunu yapacagim.)

> Su an Gnemo 2.10 X pencere yönetecisini kullaniyorum. Asagida
> bahsettigim sorunlari çözmek için Gnome'un  font  ve rendering
> özellikleri ile oynadim. Mozila firefox'u garip davranmaya basladi.
> Açtigim mozilla sayfalarinin sonlarina dogru, enlemesine çizgiler
> olusmaya, yazilar birbirinin içine geçmeye; arama motorlarinda
> yazdigim yazilar da ise  silik alt çizgiler  ve harf kalintilari
> olusuyor. Konsol'da "m" harfleri iç içe geçmis gibi görünüyor.

GNOME'da font ayarlariyla oynamaya gerek yoktu.  Tam olarak neleri
degistirdiginiz bilmiyorum.  Turkce-NASIL belgesindeki ayarlardan
hangilerini, ne dogrulukla uyguladiginizi da bilemiyorum.  O yuzden
language-env paketini kurmanizi istedim.  B planina gecelim o halde,
GNOME'a girdikten sonra bir konsol acin ve bana su komutlarin
ciktilarini gonderin:

    locale
    validlocale tr_TR
    validlocale tr_TR.UTF-8
    cat /etc/environment /etc/locale.gen
    dpkg -l xfonts-* [xgwk]dm
    xrdb -query | grep [Ff]ont

> Gnome'un normal font ve rendering ayarlari türkçe fontlar için ne
> olmalidir? Acaba birisi buraya Gnome'un öntanimli gelen font ve
> rendering ayarlarini buraya yazabilir mi? Bu ayarlar  ile oynamadan
> önce Mozilla firefox ve Konsol'da font sorunlari yoktu. Eski ayarlari
> bir yere yazmadigim için eski ayarlara da dönemiyorum.

Once yukaridaki bilgileri bir alayim.  GNOME'un ontanimli ayarlarina
geri donmek kolay:

    (1) X Window'u kapatin
    (2) ~/.gnome* dizinlerini sil

X'i tekrar baslattiginizda onceden yapilmis butun GNOME ozellestirmeleri
kaybolur.