Re: Çok çok soru--amatör bir debianci için.

Sun, 25 Sep 2005 21:56:20 +0300 tarihinde cagdas sozer <cagdassozer@gmail.com> şöyle yazmış:

Merhaba Debian Topluluğu,

Ben debian a yeni başlamış biri olarak bir kaç sorum olucak. Sorularım biraz saçma gelebilir ama özür dilerim kafama takıldılar gitmiyorlar:

- İlk sorum unstable sürümü ile ilgili, unstable sürümü gerçekten söylendigi kadar(orjinal sitesinde) internet de gereksiz paket alışverişi yapıyor mu?Unstable sürümünde programların son halinin olmasının bana bir yararı var mı? Sürümler arası geçmek çok zormudur nasıl geçilir? mesela unstabledan testing 'e ....

Geçmek çok kolay source.list e unstabla depolarını eklersin apt-get -u dist-upgrade dediğinde geçersin. Fakat yeni bir kullanıcı olarak unstable kullanmanı tavsiye etmem bazı paketler sorunlu olabiliyor. böyle durumlar ile karşılaşınca bilgin yetersiz ise hatayı kendinde arıyorsun ve uğraşıp duruyorsun boşu boşuna zaman kaybediyorsun kısaca. bir programın en son sürümünü kullanma hastalığın yoksa testingi gönül rahatlığıyla kullanabilirsin. Hiç bir sorun yaşayacağını sanmıyorum.

-Diğer sorum 2 harddiskim var.deneme amaçlı olarak küçük bir harddiske kurmuştum ama gerçekten debiani çok begendim ve update olsun; dosya uyarlamaları olsun çok fazla ayar yaptım ve bunları kaybetmek istemiyorum... Nasıl ayarları ve mbr yi bozmadan diğer harddiskime taşıyabilirim. Bunun için nasıl bir program gerekiyor?

Bu iş için yapılmış bir program benim bildiğim yok, fakat 2-3 ay önce bahsettiğin işlemi ben kendi bilgisayarımda manual olarak yapmıştım herhangi bir sorun olmadı 2-3 aydır da sorunsuz çalışıyor. Nasıl yapıcağına gelince; öncelikle knoppix gibi bir canlı cd ye ihtiyacın olacak.

Öncelikle bahsettiğin diski ihtiyacına göre bölümleyip ext3 ya da reiserfs ile formatlıyorsun(istersen başka dosya sistemleri de kullanabilirsin ama ben ext3 öneririm) istersen bir diski / ve swap diğer diski de /home olarak ayırabilirsin sana kalmış birşey, bu işlemler için parted veya grafik arayüzlü qtparted gparted gibi uygulamaları kullanabilirsin, teker teker cfdisk le bölümleri ayarlayıp makefs.ext3 /dev/hda1 gibi komutlar vermekle uğraşmazsın,

bölümleri ayarladıktan sonra kurulu olan debiandan dosyaları diğer disk bölümüne kopyalıyorsun,(/dev hariç). mesela diskini / ve /home olarak bölümleyip kullanmayı düşünüyorsan, /bin /boot /sbin /sr /lib /etc /root /tmp /opt vs dizinleri /root bölümüne /home içeriğinide /home bölümüne kopyalıyorsun.

Sonra yeni kopyaladığın /etc klasöründeki fstab dosyasını açıp disklerin bağlı olduğu yerdeki disk numaralarını yenisine göre ayarlıyorsun mesela önceden / bölümü /dev/hdb1 de ise ve sen onu /dev/hda1 e taşıdıysan hdb1 i hda1 olarak değiştiriyorsun.

sonra bilgisayarını knoppix gibi canlı cd den başlatıyorsun, yeni yapmak istediğin / bölümünü yazılabilir olarak mount ediyorsun ve chroot komutuyla oradaki sisteme geçiyorsun ( burası biraz anlaşılmaz oldu, türkçem yetmedi chroot u anlatmaya :)

mesela / bölümün /dev/hda1 üzerindeyse chroot /mnt/hda1 komutuyla o sisteme geçiyorsun.
hd de yüklü olan sisteme geçtikten sonra  şu komutları veriyorsun,

# mkdir /dev
# cd /dev
# MAKEDEV -v generic

bu komutun işlemi tamamlandıktan sonra son aşama olarak grubu düzenleyip mbr ye yeniden yazdırıyoruz onu da şu şekilde yapacağız.

/boot/grub/menu.lst dosyasının başında default root device gibi bir bölüm olması gerekiyor. oradaki hd0,1 gibi girdi olması lazım o girdiyi yeni root bölümünün numarası ile değiştiriyoruz. (hd0,0 ilk sabit diskin ilk bölümü demek hd0,1 ilk sabit diskin ikinci bölümü demek hd1,0 ikinci sabit diskin ilk bölümü demek vs vs) sonra update-grub komutunu verdiğimizde grub ayar dosyasında değişmesi gereken yerleri otomatik olarak yapıyor

en son olarak da grub-install /dev/hda komutuyla grubu tekrardan mbr ye yazdırıyoruz ve bilgisayarı yeniden başlattığında sistemin açılmış olması gerekir :) eğer açılmaz ise büyük ihtimalle hata grub ayar dosyasında dır eğer orada değilse fstab dadır. Eğer açılmaz sa aldığın msg i knoppix yardımıyla buraya gönder yardımcı olmaya çalışırım.(Fakat bu sabah yurt dışına gideceğim ve 3 ekimde döneceğim. bu tarihler arasında yardımcı olamayabilirim :))

-Sources.list lerinizden örnek verebilirmisiniz? Yurtdışı serverları ile ülkemizdeki serverlar arasında çok fazla ping farkı var mı? nasıl iyi bir sources.list' e sahip olabilirim.

ülkemizdeki serverlar en iyileri, ftp.tr.debian.org u kullanabilirsin, bazen yoğun olduğu günlerde ftp.ntua.gr nin pingleri daha iyi olabiliyor ama çok ender gerek yok bence,

-Mozilla ile Mozilla-Firefox bildigim kadarıyla farklı programlar. Ama tam emin değilim. Mozillayi silsem bunun Firefoxa bi etkisi olurmu,yoksa firefox Mozilla üzerinde koşan bir program mı?

mozilla ile firefox un farkı firefox un sadece bir tarayıcı ve mozillanın bir suite olmasıdır. yani mozillanın içinde eposta programı composer irc vs vs vs gibi diğer programları da bulundurmaktadır. firefox ise sadece web sayfalarını gezmeye yarar. Bu arada bildiğim kadarıyla mozilla artık geliştirilmiyor gönül rahatlığıyla silebilirsin.

-Acaba iptables lar la ilgili iyi bir döküman yada link söyleyebilir misiniz? ingilizce türkçe farketmez. Artı firewall programlarından tavsiye ettikleriniz nelerdir?

bence ayrı bir program kullanmana gerek yok kendi hazırladığın bir iptables betiğini açılışta çalışması için ayarlaman en iyisi ama yinede arayüz istiyorsan firestarter kmyfirewall u önerebilirim.

iptables için kendi sitesine bakabilirsin hemen hemen herşeyi nasıl yapacağın yazıyor eğer takılırsan listeye sorabilirsin.

Kolay gelsin.
Sorularım biraz çok olduğunu biliyorum. Ama yeni bir kullanıcı için normal sorulardır herhalde .. (:

Yardımcı olursanız sevinirim..

Teşekkürler,

Çağdaş Sözer