Re: caps lock + i ve ı

Merhaba,

* F I R A T [2005-03-20 21:54:01+0200]
> tüm dağıtımların genel sorunu olan caps lock ile i ve ı
> harfinde X ortamında sorun yaşanması hakkında birşeyler
> yapmamız gerekli.

X 4.3 altinda boyle bir sorun yok.  Xorg'da bir problem vardi, o da
duzeltildi veya duzeltilecek.  Yani Debian'da kullanilan X'de Capslock
sorunu yasamamaniz lazim.  Ubuntu Xorg ile gelir, cozumu icin Turkce
NASIL belgesine (belgeler.org) bakin.

> Ben Redhat'a bug olarak belirtmiştim. Bir iki mailden
> sonra ilgilenmediler daha fazla.
>
> capslock + i = I
> capslock + ı = ı

Debian icin XF86Config'de asagidaki ayari kullanmak yeterli:

    Option "XkbOptions"	"caps:shift"

Yalniz dikkat edilmesi gereken bir durum var.  GNOME mesela klavye
ayarlarini kendisi yapiyor, yani XF86Config'deki ayarlari goz ardi
ediyor.  Yukaridaki ayari  'gnome-keyboard-properties'da da yapmalisiniz
veya daha kestirmesi GNOME'un X ayarlarini kabul etmesini saglayin:

    gconftool-2 --type bool --set \
	/desktop/gnome/peripherals/keyboard/xkb/overrideSettings true

(X'i tekrar baslatmak gerekir.)

> bu sorun bazı dağıtımlarda konsolda da mevcut fakat orada
> trq keymapini ve latin5 fontunu yükleyince
> düzeliyor ama en azından Türkçe seçiminde bunların
> ön tanımlı olarak yapılması gerekir.

VT'de bu sorun _sadece_ Unicode kipinde var ve maalesef uzerinde anlasma
saglanmis bir cozumu yok.  Unicode kipinde bu sorunu gideren cekirdek
yamalari da mevcut.  Uludag'daki arkadaslar Pardus'da boyle bir yamayi
kullandilar.  Ama benim bunu Debian cekirdek ekibine kabul ettirmem pek
kolay degil.  Unicode kipi icin cekirdek'deki konsol kodlariyla oynamaya
cok sicak bakmiyorlar.  Linux-utf8 listesinde Markus Kuhn'un iletileri
konu hakkindaki genel kanaati yansitiyor.  Ozetle dedikleri su:

"Cekirdek, bir nevi gosteri veya kurtarma konsolu olarak cok kisitli
ozelliklere sahip bir sanal konsol sunmaktadir ve konsol ASCII kip
temelindedir.  Unicode ve Asya kodlamalarini bastan sona desteklemek bir
'user-space' problemidir.  Cekirdek boyle bir user-space araci yazmak
icin gerekli ozelliklere sahiptir, fakat cekirdek icinde boyle bir
aracin yazilmasi uygun degildir."

Bahsedilen aracin yazilmasini hedefleyen bazi projeler de mevcut.
Gelecekte bu konuda mesafe alinacagini tahmin ediyorum.