Yeni yaratılan dosyanın izinleri

Hikaye Kısmı :
--------------
(Bu kısım sorunum ile çok ilgili değil, yalnızca debian ve linux'un yalnızca bilgisayar geeklerine özgü olmadığını gösterir bir uygulamanın anlatılması ve soruna ön giriş... uzun olabilir, dileyenler direk sorun kısmına dallanabilirler :) )

Ablam ve eşi avukat. Bundan bir ay öncesine kadar ofislerinde eski pII makinalarda daha ziyade daktilo ve biraz da internet amaçlı win95 kullanıyorlardı. Makinelerini değiştirmeye karar verdiler, ama bu güncellemin maliyeti lisans + makine(ler) ile 1000 USD'ye yaklaştı.

Bu durumda ben işletim sistemi olarak linux seçerlerse aşağıdaki avantajlara sahip olacaklarını belirttim :

1. İki yerine bir makine alarak eski makinelerini de randımanlı kullanabilecekler
2. Lisanslı yazılımlar ile çalışacaklar
3. Virüslerden kurtulacaklar
4. Sistem kilitlenmelerinden kurtulacaklar
5. Sistem güncelleme maliyeti 350 USD'ye kadar düşecek :)

Bu avantajlar karşısında linux'a geçmeye karar verdiler. (Sanırım en fazla 5. madde etkili oldu)

Ben de aşağıdaki adımları izleyerek taahhütlerimi yerine getirmeye başladım :

1. Bir adet amd makine topladım

2. Bu makineye Debian kurdum, pencere yöneticisi olarak da KDE

3. Open office kurulumları yapıldı.

4. Makinede iki ayrı kullanıcı hesabı açıldı

5. Eski PII makineye yalnızca Debian temel kurulumu ve yine temel X kurulumu yapıldı. Eski PII makine aptal terminal konumuna getirildi. Bu makinenin tek yaptığı GDM ile uzaktaki makineye login olmak. Tahmin ettiğimden çok daha başarılı bir performans sergiledi. Bu işlemi yaparken Nilgün Hn'ın belgesinden[1] oldukça faydalandım.

6. Windows temelli yazılmış (iexplorer istiyen ve chm dosyalarını kullanan), kanunları ve vs. takip etmelerini sağlayan programın çalışması için de wine ile iexplorer kurulumu yapıldı. Net'te bu konuyla ilgili bir çok döküman var ama ya ben beceremedi ya da wine versiyonlarımız tutmuyor. Çözümü wine-config-sidenet'te[2] buldum. Aslında önce linux altında chm dosyalarını okuyan programları (xchm[3] ve GnoCHM[4]) denedim ama pek başarılı sonuç alamadığım için bu iexplorer kurmaya mecbur kaldım. Aslında bu programlar düz chm dosyalarını rahatlıkla okuyabiliyorlar.

7. F klavye ve lokalizasyonlar yapıldı.

8. Yazıcı (hp tabanlı) yazıcı kurulumları da oldukça sorunsuz gerçekleşti.

9. Eski makinedeki word/excel vs. belgeleri iki kullanıcının da ortak
kullanabilmesi için bütün belgeler "BELGELER" adlı bir dizine toplandı ve bu dizinin grubu avukat olarak belirlenip, dosya ve dizin izinleri de 764 olarak tanımlandı. Open office de çalışma dizini olarak bu dizin tanıtıldı.

Sorun :
-------
Sorun aslında 9. adım ile ilgili. Sistemde tanımlı iki kullanıcının da ortak bir çalışma alanında ortak dosyaları düzenleyebilmesinin doğru yöntemi bu mudur? Eğer buysa şöyle bir sorunum var, avukat-1 kendi kullanıcısı ile bir belge oluşturduğunda bunu avukat-2 okuyabiliyor ama düzenleyemiyor. Çünkü yeni belge avukat-1.avukat-1 sahipliği ve 644 izin maskesiyle oluşturuluyor. İhtiyacım olan şey yeni oluşturulan belgelerin "avukat" grubuna ait olması ve izinlerinin de 664 olması.

/etc/profiles içine şu satırı ekledim ama pek işe yaramadı :
umask 000 /home/belgeler

Son Not:
--------
Avukatlar, linuxa hemen uyum sağladılarsa da ilk başlarda makineyi kapatmama ve restart etmeme onlara biraz garip geldi :). Özellikle open office ve kde'yi eski kullandıkları sistemden çok daha sevimli ve kolay kullanılabilir buldular. Ayrıca linux'un kullandığı Türkçe'nin daha analaşılır olduğunu da ifade ettiler. (Teşekkürler yerelleştirme gönüllüleri..)

Bağlantılar :
1 : http://www.belgeler.org/howto/gdm-terminal.html
2 : http://sidenet.ddo.jp/winetips/config.html
3 : http://packages.debian.org/unstable/x11/xchm